Bli bekant med hembygdens historia via konsten

Under flera år, innan det fanns en kulturläroplan i staden, bjöds eleverna i årskurs 1 i Lovisa på ett tvärkonstnärligt projekt som gick under namnet “Barnen vårt hopp/Lapsissa vara parempi”.

– Under några dubbeltimmar fick eleverna dyka ner i stadens historia. Jag hade skrivit en berättelse som gick bakåt i tiden, ända till år 1752 när Sveriges kung Adolf Fredrik besökte staden och gav den namn efter hustrun Lovisa Ulrika. Därefter fick eleverna pyssla ihop peruker av toalettpappersrullar, tillverka svärd och annan rekvisita samt öva in en tidstypisk pardans, berättar Kati Kivilahti-Fagerudd, danslärare vid Lovisa dansinstitut.  

Foto: Kati Rapia

Det hela började med en idé som Kati Kivilahti-Fagerudd och bildkonstnären Kati Rapia hade. De tyckte att barnen borde känna sin hembygd och dess historia. Och historien kan man bekanta sig med på ett lekfullt sätt via konsten. 

– Till en början fick vi extern finansiering, men när dessa projektpengar tog slut gav staden anslag så att vi kunde fortsätta att arrangera verkstäderna, berättar danslärare Kati Kivilahti-Fagerudd. 

Verkstäderna hölls varje år i november i två skolor, en finskspråkig och en svenskspråkig, och leddes av en visuell pedagog och en danspedagog. Det hela utmynnade i en stor fest som hölls i stadens rådhus på den internationella barndagen. Där bjöds de dansade eleverna på lite tilltugg och fick lyssna till ett festtal som hölls av någon känd person från staden. Under de cirka sex år som projektet ordnades gavs alla stadens lågstadier möjlighet att delta åtminstone en gång.

Morjens. Loviisan kaupungin virallinen tiedote 1/2021.

Pikkukaupunki-Småstadsliv. No 13, kesä-sommaren 2012.

Föregående
Föregående

Drama och ordkonst samarbetar

Nästa
Nästa

48000 möjligheter i jakobstad