Drama och ordkonst samarbetar

Den prisbelönta teatern DuvTeatern i Helsingfors är känd för föreställningar där personer med och utan funktionsvariationer mångsidigt bjuder på allt från gamla klassiker till barnteater och opera. Men DuvTeatern bedriver även dramaverksamhet. I dramaklubbarna får alla teaterintresserade – oberoende av tidigare erfarenheter och funktionsvariation – fantisera, dramatisera och spela teater tillsammans. 

– Föreställningsverksamheten är konstnärlig medan dramaverksamheten är mera konstpedagogisk. Inom båda har vi lång erfarenhet av samarbeten och vi är vana att jobba också intensivt tillsammans med andra, säger Sanna Huldén, verksamhetsledare för DuvTeatern.

 

Samarbete med Sydkustens ordkonstskola

Hösten 2021 öppnades DuvTeaterns Estradmuseum, en interaktiv och lekfull utställning om gemensamt berättande och teater. Under en månads tid fick besökarna ta del av guidade rundturer och bekanta sig med allt från miniatyrvärldar och olika karaktärer och berättelser till rekvisita från tidigare produktioner. I samband med Estradmuseum samarbetade DuvTeatern bland annat med Sydkustens ordkonstskola.

Sydkustens ordkonstskola erbjöd alla sina elever en möjlighet att besöka Estradmuseum tillsammans med ordkonstlärare. DuvTeatern guidade eleverna gruppvis genom utställningen och efter det fördjupade sig eleverna i att skapa egna dramer, inspirerade av karaktärer och berättelser i Estradmuseum. Sammanlagt deltog cirka 60 av ordkonstskolans elever. Ordkonstskolan hade litterära klassiker som läsårstema och hade på förhand bekantat sig med många av verken ur DuvTeaterns historia som presenterades på utställningen. Inom ordkonstverkstäderna växte bland annat humoristiska Hamlet-inspirerade monologer, onomatopoetiska dikter med Diktonius-inflytande och dramatiska Carmen-libretton fram.

 

Lära av varandra

För att pedagogerna också skulle lära av varandras arbetssätt höll ordkonstlärarna Lotta Sanhaie och Katja von Wendt, i samarbete med DuvTeaterns dramapedagoger, ordkonstverkstäder för DuvTeaterns dramaklubbs deltagare. DuvTeatern bjöd även in alla ordkonstskolans lärare för att mötas och ta del av varandras verksamhet och arbetsmetoder samt diskutera hur man beaktar tillgänglighet inom konstundervisningen.

Vid Zacharias Topeliusskolan i Helsingfors får elever med funktionsvariationer undervisning i smågrupper vid Toini-enheten. Innan Toini-eleverna besökte Estradmuseum fick de förbereda sig under ledning av både DuvTeaterns dramapedagoger och Ordkonstskolans lärare. Efter besöket fick eleverna jobba vidare med sina upplevelser med ordkonstens verktyg och redskap.

– Samarbetet hade flera syften utöver att ge barnen en så givande och mångsidig upplevelse som möjligt. Dels ville vi lära oss av ordkonstens arbetsmetoder, dels ville vi att ordkonstskolans personal skulle bli bekanta med vår verksamhet, allt för att sedan kunna fundera på hur de kunde göra ordkonsten tillgänglig till exempel för elever som varken läser eller skriver, säger Sanna Huldén.

 

Samarbete är en aktiv handling

För alla som jobbar och verkar på DuvTeatern är samarbete en självklar del av arbetet. Ju bredare och djupare perspektiv man får på olika saker, desto mer givande är det.

– Det är alltid en aktiv handling att skapa samarbeten och för att ett samarbete skall fungera måste det ges såväl tid som plats att utvecklas. Alla parter måste känna att de får ut något av samarbetet. Och det betyder att man också måste vara beredd att ge och släppa ifrån sig något. När man sedan kommit så långt att alla parter känner att det man gör tillsammans är viktigt och att man äger projektet – då investerar man gärna både tid och engagemang. Och då man kan också lära sig av varandra.

Föregående
Föregående

Barns och ungas rätt till kultur

Nästa
Nästa

Bli bekant med hembygdens historia via konsten