Historia och bakgrund

År 2020 utkom Lasse Garoffs rapport “Mer än en hobby”. Rapporten, som var en beställning av Svenska kulturfonden, visade att det råder stora skillnader i tillgängligheten och jämlikheten inom grundläggande konstundervisning på svenska i Finland. Utbudet av konstämnen varierar stort i olika kommuner och det råder brist på konstlärare, speciellt sådana som kan undervisa på svenska. Barn med särskilda behov, funktionsvariationer eller till exempel invandrarbakgrund är underrepresenterade och hållbara finaniseringsmodeller saknas.

För att få klarhet i hurdana åtgärder som behövs för att förbättra situationen, gav Kulturfonden i uppdrag åt Martin Wegelius-institutet (MWI) och De ungas musikförbund i Svenskfinland (DUNK) in konstundervisningsfältet. MWI och DUNK anställde därefter Marina Lindholm som koordinator och Dan Sundblom som forskare för projektet “Konstundervisning för barn och unga på svenska i Finland”.

Under ett drygt år, med början hösten 2022, ordnade de gruppintervjuer med personer som i ledande ställning jobbar med konstundervisning inom arkitektur, bildkonst, slöjd, mediekonst, musik, ordkonst, cirkuskonst, dans och teaterkonst. Även lärare som undervisar konstämnen i grundskolan samt kommunala beslutsfattare hördes. Resultatet av dessa intervjuer utmynnade i en vetenskaplig rapport som presenteras på ett seminarium i Helsingfors den 29.8.2022.

Man kontaktade även alla rektorer vid läroanstalter som ger konstundervisning för barn och unga på svenska. Rektorerna fick en länk till ett frågeformulär och ombads vidarebefordra denna till sin personal. Dessa formulärsvar ligger som grund för denna webbsida, den så kallade Idébanken, där syftet är att främst ur ett lärarperspektiv lyfta fram och presentera den svenskspråkiga konstundervisningen, såväl inom den grundläggande konstundervisningen som inom den fria bildningen. Många lärare, men också rektorer, inom olika konstarter har ställt upp för intervjuer och frikostigt delat med sig av goda idéer, tankar och visioner.

På basen av svaren och resultaten från gruppintervjuerna och frågeformuläret utarbetade Kulturfonden så kriterierna för den strategiska satsningen SKAPA. Inom SKAPA-satsningen delar Kulturfonden under åren 2023–25 ut sex miljoner euro i bidrag för projekt som skapar mera samarbeten och nätverk mellan aktörerna, nya strukturer, flera studieplatser och bättre utbildnings- och fortbildningsmöjligheter för konstlärare. Bidrag kan sökas av kommuner, samkommuner, samarbetsorgan, högskolor och aktörer som ordnar fortbildning för konstlärare. Målet är att skapa mera hållbara strukturer som stärker tillgängligheten och på lång sikt ökar utbudet av konstundervisning på svenska.