Drama är mer än bara ett julskådespel

Sedan två år tillbaka erbjuder Teaterskolan DoT i Helsingfors grundläggande konstundervisning i teaterkonst. Föreningen för Drama och Teater DoT r.f, som upprätthåller teaterskolan, har i många års tid jobbat för att drama och teater också skall bli synliga i utbudet av konstundervisning på svenska. Men det är ingen lätt uppgift.

– Teaterskolan startade sin verksamhet precis innan pandemin slog till. Visst har vi undervisat på distans och har för tillfället 35 elever, men nog är det svårt att nå eleverna. För tillfället skulle vi kunna erbjuda undervisning för sju grupper, men har elever för bara fyra. Man får hoppas att barnen och ungdomarna snart hittar tillbaka till hobbyverksamheten igen efter coronan, konstaterar Karolina Sveiby.

Karolina är en av lärarna vid teaterskolan, men jobbar för tillfället mest med administrativa uppgifter. Hon har utbildat sig till dramapedagog i Australien.

– Där är drama ett fullvärdigt och väletablerat ämne i skolan. Alla elever har drama på schemat ändå upp till årskurs 8. Här i Finland möts man fortfarande av en något nedvärderande syn på ämnet. Om det ordnas någon form av dramaundervisning i skolorna så får modersmålslärarna sköta det, ofta utan någon som helst utbildning. Lika gärna kunde de väl förväntas leda skolorkestern också. 

Klubbar i grundskolorna

Teaterskolan DoT har ett nära samarbete med många skolor i Helsingfors. 

– I två lågstadier finns det klubbverksamhet som ordnas inom ramen för Helsingforsmodellen. Vi vill hållan ribban högt och ge kvalitativ undervisning. Men det medför nog en ganska stor administrativ arbetsbörda att erbjuda undervisning enligt Helsingforsmodellen. Grundtanken är ju dessutom att erbjuda undervisning i sådant som eleverna önskar. Men hur skall de kunna önska sig något som de kanske inte ens vet om att finns?

I ett  par andra skolor erbjuds eleverna dramaklubb efter skolan, som en del av skolans vanliga klubbverksamhet.

– Men det är inte alla gånger helt optimalt när familjer använder klubben som en form av eftis, trots att barnen kanske inte ens är intresserade av att ha drama som hobby. Men ju mer vi är i skolorna, desto mera synlighet får vi förstås, både för ämnet i sig och för själva teaterskolan.

Vad är drama egentligen?

Teaterskolan får många förfrågningar om att dra klubbar och projekt. Framför allt önskas de leda teaterövningar i lågstadieskolor.

– Man tror fortfarande felaktigt att drama är detsamma som ett julskådespel. Visst improviserar vi och gör rena föreställningar också i teaterskolan. Eleverna skriver egna pjäser och står på scenen med ljud, ljus och dräkter. Men drama är inte bara ett julskådespel eller en Shakespeare-pjäs. Drama är ett arbetssätt, en teknik där man lär känna sig själv  och andra. Man får öva att fungera i grupp, bygga upp sitt självförtroende och sin självmedvetenhet och konkret pröva på olika saker i en trygg miljö. Hur känns det att vara en mobbare? Eller att bli mobbad? Drama hjälper eleverna i identitetsutvecklingen och uppmuntrar till en allmän förståelse för olikheter. Vi övar upp interaktionsfärdigheterna, allt medan vi släpper loss kreativiteten och fantasin.  När det görs bra kan det fungera som ett komplement och stöd till nästan vilket skolämne som helst. Och de färdigheter som övas och utvecklas genom dramaundervisningen är dessutom sådana som behövs, inte bara i skolan, utan i hela samhället och under hela livet. 

Föregående
Föregående

Teaterskolan växer i esbo

Nästa
Nästa

Många slutarbeten vid åts