Många slutarbeten vid åts

Åbolands Teaterskola (ÅTS), som hör under Åbolands Ungdomsförbund, inledde sin verksamhet år 2009 i Pargas. Idag har tyngdpunkten för verksamheten förskjutits mera till Åbo, där den stadigt växer. 

– En bidragande orsak till detta kan ligga i att det finns ganska lite utbud av hobbyverksamhet på svenska i Åbo. Vi har har cirka 40–50 studerande i Åbo och där är speciellt högstadiegrupperna stora, säger Linda Åkerlund, programansvarig lärare vid ÅTS.

Åbolands Ungdomsförbund (ÅUF) är huvudman för ÅTS och inom förbundet har man alltid varit mån om att utveckla och stöda teaterskolan. ÅTS har två anställda med 75 procents anställning som sköter både undervisning och en stor del av det administrativa. Utöver det har teaterskolan också ett par timlärare. 

– Styrkan i att ha två anställda med teaterskolan som huvudsyssla är att vi har en inblick i både undervisningen och det administrativa och har både möjlighet och tillräckligt med kunskap att också kunna utveckla verksamheten. Med 75 procents anställning kan det ändå bli knappt om arbetstid då man ska både undervisa, administrera och utveckla.

ÅUF tog över bildkonstskolan KonsTila i januari 2021 och i och med det gjordes omstruktureringar i arbetsfördelningen för att effektivera och utnyttja alla resurser så mycket som möjligt. Även om ÅUF:s personal skött vissa arbetsuppgifter för ÅTS förut, gjordes nu en mera tydlig fördelning. ÅUF:s verksamhetsledare gör tillexempel de större ansökningarna och sitter med i olika arbetsgrupper och nätverk som jobbar för att utveckla konstudervisningen medan verksamhetskoordinatorn bland annat sköter löpande kassörsuppgifter och teaterskolans sociala medier, vilket medfört ett uppsving i synligheten.  

 

Krävande slutarbete

ÅTS följer den allmänna läroplanen för grundläggande konstundervisning i teaterkonst. Sedan starten har man utexaminerat 46 studerande. Hösten 2022 skall tre studerande göra sitt slutarbete.

– Det är tidskrävande, men också något som eleverna ser fram emot. Man kan göra sitt slutarbete enskilt, som en del av en grupp, eller också kan det göras av en hel grupp. När en hel grupp gör ett gemensamt slutarbete får de ta ansvar för hela produktionen. Gruppen väljer pjäs, gör upp en projektplan och budget, ansöker om bidrag, sköter marknadsföringen m.m. Vissa grupper behöver mer handledning än andra, men alla studerande får använda sig av sina styrkor i det gemensamma arbetet. 

Studierna i teaterkonst inleds med konstfostran för småbarn. I de grupperna har man också äldre elever med som hjälplärare. Lågstadiegruppernas pjäser visas rätt ofta för enskilda klasser eller hela årskurser i grundskolan, vilket också är ett effektivt sätt att rekrytera nya elever. Efter de gemensamma studierna, som är för elever i årskurs 3–6, går man över till temastudier.

– Ett år studerar man olika teaterformer, för att sedan andra året fördjupa sig i teaterns olika delområden, såsom teknik, scenografi, dräkt och regi. Ofta anlitar vi då också gästlärare. 

Marsipanpojken.

Jubileumspjäsen blev en film

Läsåret 2019–20 skulle vara det stora jubileumsåret för ÅTS. Varje grupp i teaterskolan övade in en del av pjäsen Marsipanpojken, en pjäs med manus av Annina Enckell. Pjäsen gick senast på Svenska Teatern år 1993.

Men när det var dags för andra massövningen i mars 2020 slog coronan till, så det blev ingen premiär i maj. På hösten tog man så upp pjäsen på nytt.

– Vi insåg dock ganska snabbt att det var riskabelt att planera en liveföreställning på grund av rådande coronaläge, så vi bestämde oss för att filma pjäsen i stället. Vi övade gruppvis och filmade också allt i mindre delar för att förhindra stora samlingar. I november 2020 visades filmen vid en Drive-In bio i Mässcentret i Åbo. Det var förstås inte detsamma som att stå framför en levande publik, men det blev ändå en trevlig och annorlunda upplevelse, både för eleverna och publiken, konstaterar Linda.

Marsipanpojken.

Samarbete med Åbo konservatorium och musikinstitut 

Musiken till pjäsen var skriven av Sven Sid. Hur man än letade så hittade man dock inga noter, endast en cd med den inspelade musiken. 

– Till all tur hade vi inlett ett samarbete med Åbo konservatorium och musikinstitut inför Marsipanpojken, vilket blev vår räddning. Några musikstuderande transkriberade och skrev ner musiken från cd:n, några skötte sånginstuderingen för våra elever och även själva orkestern bestod av studerande från konservatoriet. Det var väldigt givande, lärorikt och roligt att samarbeta med en för oss helt ny organisation. 

Samarbete med Röda Korset i Åboland

Åbo Teaterskola samarbetar även med Röda Korset. Våren 2021 skrev en av teaterskolans högstadiegrupper texter om ensamhet. Man bollade idéer tillsammans med Röda Korsets personal och filmade sedan in några berättelser med olika synvinklar på temat ensamhet. Dessa Ensamhet känns-videon används nu av Röda Korsets som underlag för diskussioner vid skolbesök.

Föregående
Föregående

Drama är mer än bara ett julskådespel