Teaterskolan växer i esbo

Esbobygdens ungdomsförbund har lyckats med konststycket att på några år etablera teaterundervisning vid hela sex svenskspråkiga skolor inom den grundläggande utbildningen i Esbo. Likaså har antalet sommarläger ökat markant.

– År 2017 började vi på allvar utveckla verksamheten för barn och ungdomar. Vid den tiden arrangerade vi tre sommarläger, sommaren 2022 blir det troligtvis hela 18 läger, konstaterar Martina Gardberg, verksamhetsledare för EBUF.

Av de sommarläger som planeras är två för teaterintresserade medan de övriga har mera traditionellt program. Cirkuslägret, som leds av multikonstnären Jacintha Damström, är en nyhet. Ryktet om sommarlägren har spridit sig allt mera för varje år och numera har man deltagare också från Helsingfors och Vanda.

Teaterverksamhet i skolor

Våren 2017 ordnade man som pilotprojekt en teaterklubb vid en av stadens grundskolor. På hösten utökades gruppernas antal till fyra och i dagens läge har man 11 grupper vid sammanlagt sex skolor. Hösten 2022 räknar man med att nå närmare 120 barn. 

Eleverna i årskurs 1–2 deltar i den så kallade förberedande verksamheten, som hålls i den egna skolans utrymmen. De elever som fortsätter i teaterskolan från årskurs 3 följer läroplanen för den grundläggande konstundervisningen och tar sig själva till den grundskola där undervisningen ordnas. 

– Vi har medvetet satsat på de mindre skolorna där det kanske inte finns så mycket hobbyverksamhet från tidigare. Eleverna får delta två gånger gratis för att se om de verkligen vill vara med. Vi vill på alla sätt vara lättillgängliga och ha en verksamhet med låg tröskel. Inte heller får avgiften avskräcka. De yngsta eleverna betalar för tillfället 65 euro/termin medan de äldre har en terminsavgift på 95 euro. Det finns också möjlighet till frielevsplats.

Barn med särskilda behov 

Nya elever är välkomna med när som helst under läsåret, enda undantaget är när en grupp börjat öva på en pjäs. Till den gruppen tar man då inte emot nya medlemmar.  

– I grupperna har vi också haft barn med särskilda behov. Det har kunnat gälla allt från koncentrationssvårigheter och ADHD till grava läs- och skrivsvårigheter. Om ett barn inte klarar av att läsa på sina repliker så har dramapedagogen bandat in dem åt eleven, så det är heller inget hinder för att vara med, konstaterar Martina.

Rekrytering

I slutet av ett läsår går EBUF ut med info om det kommande läsårets verksamhet. De “gamla”  eleverna får anmäla sig först och på hösten öppnar man upp för alla andra och fördelar de platser som finns kvar. Man hänger upp affischer i skolorna och i vissa fall har man även tillgång till skolornas Wilma-program.

– Men praxis för om man får göra reklam för verksamheten via Wilma eller inte, det varierar från skola till skola. Många lärare och rektorer tycker dock att vår verksamhet stödjer elevernas utveckling och lärande på så många sätt att de gärna informerar om vår verksamhet. Det finns till och med rektorer som skickar ut informationen i sitt veckobrev och det är vi förstås tacksamma för. 

Många i huvudstadsregionen känner till Glims sommarteater, som också går i EBUF:s regi. 

– Vårt mål är ju inte att göra barnen till världsstjärnor, men många drömmer om att en vacker dag stå på scenen vid Glims sommarteater. Att delta i teaterskolan kan också fungera som en form av prepkurs för auditionen till sommarteatern. 

Improvisationskvällar

Ett par gånger per läsår ordnar man improvisationskvällar som är öppna för alla intresserade.

– Äldre elever som kanske tagit en paus brukar gärna delta och ibland har intresset sedan väckts igen och de har kommit tillbaka med i verksamheten. 

Till improvisationskvällarna skriver de två dramapedagoger små scener som man improviserar kring.

– Då får alla deltagare också träffa båda våra lärare. Det gör att ett eventuellt lärarbyte sedan inte upplevs som något problem.

Varför teater?

Till teaterskolan söker sig inte bara utåtriktade och sociala barn och ungdomar.

– Vi har många deltagare som i grunden är ganska blyga och tillbakadragna. De får öva på att våga stå framför klass och får stöd i att utveckla sin sociala kompetens. Det här är något som klasslärarna också sett som en stor fördel med teatern. Och som motvikt till skoljobbet behöver man i teatergruppen inte heller prestera något – man får helt enkelt komma med för att ha roligt och få utlopp för sin kreativitet.

Föregående
Föregående

Teaterkonst skapar gemenskap

Nästa
Nästa

Drama är mer än bara ett julskådespel