“Det är min uppgift att stödja eleverna att utveckla sin egen konstnärliga identitet” Säger ordkonstlärare Lotta Sanhaie

Intervju med ordkonstlärare Lotta Sanhaie

Lotta Sanhaie har sedan 2012 jobbat för Sydkustens ordkonstskola i Helsingfors, först som timlärare och senare som planerare och ordkonstlärare. Planerna att bli modersmålslärare sattes på hyllan då hon började undervisa i konstnärligt skrivande.

- Jag har studerat tangerande ämnen, så som litteratur-, teater- och filmvetenskap och när ordkonstskolan sökte lärare kände jag att det kunde vara för mig. När jag fick jobbet och började arbeta med kreativt konstskrivande insåg jag att det är det som är min passion och jag har byggt på min kompetens genom att studera kreativt skrivande.

I ordkonstundervisningen handlar mycket om att stimulera elevernas fantasi och ge dem referenspunkter och inspiration i form av litterära verk. Sanhaie berättar att litteraturvetenskap och kreativt skrivande möts i ordkonstundervisningen då de litterära verken ger eleverna både kontext och avstamp för egna texter.

Elev, blond hår i hästsvans och glasögon, ligger på mage på golvet och skriver på dator och tittar på sina papper.

- Eleverna lyssnar hänfört när jag introducerar verk ur vår litteraturkanon och det är en stor glädje för mig att diskutera och analysera dessa fantastiska verk med eleverna. Naturligtvis läser jag varje lektion utdrag ur verken så att eleverna får möta så många olika slags stilar som möjligt. Man kan genast se spår av verken i elevernas egna texter, det är underbart att märka hur de både blir otroligt litterärt bevandrade och utvecklas till allt mer skickliga skribenter.

För att få in så mycket som möjligt i ordkonstelevernas studier använder Sanhaie sig av tydliga målsättningar utgående från ordkonstskolans läroplan. Varje vecka står det ett nytt verk på schemat och gruppen tar sig an verket med olika glasögon under Sanhaies ledning, till exempel med fokus på skrivteknik eller tematik.

Efterlyser flera ordkonstaktörer på fältet

Jämfört med andra konstformer så som musik, teater eller bildkonst som ordnas på flera orter är ordkonsten inte ännu särskilt etablerad inom den grundläggande konstundervisningen.

- Om det fanns fler ordkonstskolor skulle det också höja statusen på konstformen. Det är viktigt med alternativ och större utbud.

Sanhaie upplever att det är många som ännu inte förstår eller känner till den grundläggande konstundervisningen i ordkonst.

- Jag önskar att man mer skulle koppla ihop litteratur och kreativt skrivande med ordkonst – att de skulle få existera samtidigt hela tiden. En utmaning är förstås att behörighetskraven för ordkonstlärare inte är särskilt tydliga. Det håller som tur på att utvecklas.

Sydkustens ordkonstskola erbjuder grundläggande konstundervisning på många orter

Sydkustens ordkonstskola arrangerar ordkonstundervisning som grundläggande konstundervisning i Borgå, Helsingfors, Pargas, Sibbo och Åbo samt på distans. Ordkonstskolan har vuxit mycket under de senast fem åren och har i nuläget ca 300 elever inom den grundläggande konstundervisningen. Eleverna studerar enligt den allmänna läroplanen, men ca 80 elever studerar inom s.k. premiumgrupper som agerar pilotgrupper för den fördjupade läroplanen. I dessa grupper har eleverna bland annat ett längre läsår med 30 lektioner i stället för 25.

 

Lärare ska stödja konstidentitetens utveckling.

I Rapporten Konst, jämlikhet och välbefinnande (2016) som producerats av forskningsprojektet ArtsEqual (Finlands Akademis råd för strategisk forskning) kommer det fram att konstutövande främjar människans hälsa och välbefinnande men ger också möjlighet att mer likvärdigt ta del av och agera i samhället.

Sanhaie är inne på liknande linjer då hon berättar om vad hon upplever är en av ordkonstlärarens viktigaste uppgifter.

- Som ordkonstlärare är det min uppgift att stödja eleverna att utveckla sin egen konstnärliga identitet. Det handlar inte bara om att eleverna ska få utöva ordkonst utan också att de ständigt ska utvecklas som skribenter och via läsning av litteratur och arbete med egna texter undersöka vad som är möjligt att göra och skapa inom skrivkonsten. I ordkonstundervisningen guidar ordkonstläraren eleverna i tolkning, reception och produktion. Det finaste enligt mig är när eleverna tar till sig materialet, det litterära verket, och kombinerar det med egna upplevelser och erfarenheter. Resultatet, elevens text, blir något eget och väldigt vackert som inspirerats av tradition och blivit någonting helt nytt, en ny text som dagens och framtidens läsare kan njuta av.

Om du befinner dig i Helsingfors lördagen 23.3.2024 kan du bege dig till Luckans utrymmen på Georgsgatan 17 då Lina Bonde, Nina Gran, Victor von Hellens och Janne Wass läser ordkonstelevers dikter! Läs mer här: https://www.facebook.com/events/930488398450301?ref=newsfeed

* Artikeln uppdaterad 21.3.2024 med korrigerade uppgifter: ordkonstskolan har ca 300 elever, inte närmare 200 som det först stått i artikeln.

Nästa
Nästa

Verksamhetsledare: Ordkonst kan bidra till ett mer inkluderande, empatiskt och mer läskunnigt samhälle