Verksamhetsledare: Ordkonst kan bidra till ett mer inkluderande, empatiskt och mer läskunnigt samhälle

- Jag hade tur som föddes in i en familj där det alltid funnits tid för att läsa, skriva, att skapa och uppleva konst. Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig att skapa ordens konst, de har tagit mig till biblioteksbussen och läst mina dikter och noveller. Så jag har alltid levt i en värld där ordkonst har funnits. Så det var inte konstigt att jag sökte mig till universitetet för att studera litteratur och det finska språket.

Så säger Ninni Pehkonen, verksamhetsledare på Föreningen för ordkonstundervisning i Finland. Föreningen för ordkonstundervisning i Finland har som uppdrag att främja kännedomen om ordkonst och dess undervisning. Föreningen utvecklar grundläggande konstundervisning i ordkonst och skapar förutsättningar för hobbyverksamhet. Till uppdraget hör även att arrangera fortbildningar och att informera om det som sker på fältet.

Den 18 mars inleds den nationella ordkonstveckan, och det är Föreningen för ordkonstundervisning som står bakom den. Veckans tema är Vilda och lekfulla dikter. Föreningen utmanar ordkonstskolor, föreningar och grundskolor i hela landet att delta i ordkonstveckan. Genom deltagande i ordkonstveckan kan man på ett enkelt sätt göra ordkonst till en del av undervisningen. Uppgifterna har utarbetats av en grupp ordkonstpedagoger och uppgifter finns också på svenska.

- Jag anser att det är viktigt att ordkonsten uppfattas som jämställd bland andra typer av konst. Fältet har mycket att erbjuda, men ett högkvalitativt och långsiktigt arbete kräver också ordentliga resurser. Därför är det viktigt för oss att fortsätta arbeta för att göra ordkonsten och dess möjligheter kända för människor, säger Pehkonen.

Just nu diskuteras Pisa-resultat, läskunnighetsproblem och kritisk tänkande en hel del. Enligt Pehkonen spelar ordkonstpedagoger en nyckelroll när det gäller att uppmuntra barn och unga att läsa, men även att skriva och berätta historier och sagor. Att läsa och skriva går hand i hand.

- Konst har ett självständigt värde. Ordkonst är också bra för oss, både som individer och som samhälle. Med hjälp av ordkonstens metoder kan vi skapa en grund för utveckling av språkkunskaper, ordförråd och läsförmåga och entusiasm. I ordkonstundervisningen betraktas alla som en aktiv aktör, en producent av texter och innehåll, inte bara en mottagare av färdiga texter.

Enligt Pehkonen passar ordkonst alla åldrar. Ordkonstpedagoger arbetar inom många olika sektorer, till exempel inom social- och hälsovården, i skolor, förskolor, bibliotek och museer, både inom det fria hobbyområdet och inom grundläggande konstundervisning.

- För närvarande utnyttjas dock fortfarande inte ordkonstpedagoger tillräckligt. Som samhälle har vi fortfarande inte riktigt förstått värdet av deras kompetens. Ordkonst ger en positiv inställning till läsning och skrivning och ökar förståelsen för innebörden av läskunnighet. Det främjar interaktion, inkludering, empati, kritiskt tänkande, kreativitet och fantasi.

Så här deltar du i den nationella ordkonstveckan:

Du kan delta i den nationella ordkonstveckan genom att använda färdigt material och välja en uppsättning uppgifter riktade till din egen åldersgrupp. Rekommenderade böcker för olika åldersgrupper och ordförrådsövningar som passar böckerna hittar du på https://sanataide.fi/materiaalit/sanataideviikko-2024/  

Du kan följa ordkonstveckan genom #sanataideviikko ja #ordkonstveckan.

Länk till föreningens webbsida: https://sanataide.fi

Ninni Pehkonen

Verksamhetsledare på Föreningen för ordkonstundervisning i Finland

Föregående
Föregående

“Det är min uppgift att stödja eleverna att utveckla sin egen konstnärliga identitet” Säger ordkonstlärare Lotta Sanhaie

Nästa
Nästa

Ordkonstklubb i lågstadiet