Youtubekanal med och för eleverna

– Genom att spela in en video kan man enkelt visa åt kompisar, släkt och vänner man vad sysslar med på fritiden. Det är också mer konkret än att bara visa upp ett papper på avlagt nivåprov.

Det här säger Tarmo Riutta, lektor i violin vid Åbo konservatorium. och musikskola Sedan flera år tillbaka har han en egen youtube-kanal där han publicerar videon som han gjort tillsammans med sina elever. En musikvideo är det mest effektiva sättet att berätta en historia. 

– Först väljer vi låten tillsammans med eleven eller elevgruppen. Sedan övar vi den och använder 2–3 lektioner till att spela in den, också med lite fejkspelande så att vi får mera bilder.  Nästan lika mycket tid går sedan åt till att filma utomhus, roligast är det förstås på sommaren när det är vackert väder. Ibland har jag också föräldrar med som hjälp när vi filmar. Efter det editerar och klipper vi ihop det hela, också det tillsammans med eleven. 

Våga pröva på nya saker

Tarmo är helt självlärd när det gäller den digitala biten. 

– Vi klassiska musiklärare är ofta synnerligen konservativa och rädda för det nya. Men, för att låna Jari Tervos uttryck: Konsten är en “uskalluslaji”. Man måste våga göra och testa på nya saker. Om man alltid gör allt rätt, kommer man inte heller framåt. 

Repertoaren på videorna är till största del popinfluerad.

– I konstmusik av till exempel Bach, Vivaldi och Rieding är alla noter olika. Fördelen med en poplåt är att samma sak ofta upprepas, om och om igen, och det är lätt att lära sig. Musiken blir idag enklare och enklare, vi för en kamp mot väderkvarnar. Men istället för att sucka över det, kan man försöka vända det till en pedagogisk styrka.

Material för nybörjare

Tarmo har också komponerat och arrangerat låtar åt sina elever. När han studerade vid YAMK för att avlägga företagarexamen för konstnärer använde han sig av dessa kompositioner i sitt slutarbete. Resultatet blev en bok med kompositioner för nybörjarviolinister. Stilmässigt rör man sig mellan allt från Ambient och EDM till R´n´B och till det hela har Tarmo själv gjort bakgrunderna med Ableton Live (DAW). 

– För att sälja materialet byggde jag upp webbsidan Universal Violin. Det var rätt krävande, eftersom det måste fungera felfritt när människor köper och betalar på nätet. Men första upplagan är nästan slutsåld.

Foto från tidningen Opettaja. Fotograf: Suvi Elo. Publicerad med tillstånd.

Violiner av alla de slag

Tarmo är klassisk violinist men har också studerat jazz. Idag kallar han sig  “inofficiell-popjazz-lärare” och gör också solospelningar där han uppträder med pop- och jazzlåtar, till vilka han bandat in eget ackompanjemang. Hans elever uppträder inte bara på videon utan också på klasskonserter, åtminstone fyra gånger per läsår. 

– Det är också motiverande för dem att stiga upp på scenen och helt live få visa vad de kan!

Eleverna börjar sin bana med vanliga violiner, några använder också violin med greppband (bandstavar).

– Det är ju en konst att få rätt intonation på en violin och en del orkar kanske inte öva så mycket som det skulle krävas. Då är det helt okej för min del att de får hjälp av bandstavarna för att få en ren ton. Jag förstår inte varför man i det längsta vill hålla fast vid att det ska vara svårt att spela violin?

På youtube-videona trakterar eleverna ofta elviolin. Av 19 elever har fem skaffat egna elvioliner och man har också köpt in sådana till konservatoriet. 

MuzaLabra

Vid konservatoriet leder Tarmo också musikverkstaden MuzaLabra. Den är öppen för alla, även för sådana som inte spelar något instrument. Inga förkunskaper behövs. Under kursen får deltagarna göra egen musik eller covers, remixa sånger och göra musikvideon. Ibland kan det vara svårt för ungdomarna att få ihop egna band, men det skall inte hindra dem från att göra musik och spela med band. Man kan ju göra egna bakgrunder att sjunga och spela till. 

– En stor del av musiken görs i dag på dator, det är ju ett effektivt sätt att producera musik. Själv rör jag mig någonstans mellan den gamla och den nya världen. Jag är självlärd och praktisk till min läggning, definitivt ingen guru på det tekniska området. Men jag försöker hänga med i utvecklingen så gott det går. Min uppgift är sedan att tänka pedagogiskt och se till att alla kan lära sig. Om man inte kan något, så säger man det enkelt! 

Undervisar på svenska

Också när det gäller språket är Tarmo något av en föregångare. Efter studier vid Lahtis konservatorium fick han under depressionen på 1990-talet jobb vid Musikinstitutet Legato i Närpes och Kristinestad. Där jobbade han i sju år. Sedan dess har han fortsättningsvis haft 2–5 svenska elever varje år. 

– Jag har släkt i Sverige och har alltid haft en positiv inställning till svenskan. Att våga göra nya saker är säkert en styrka jag har, så jag såg jobbet vid Legato som en möjlighet att lära mig bättre svenska. Och det sägs ju att “pakko on paras opettaja”, det vill säga att tvång är den bästa läraren, säger Tarmo med ett skratt. På flytande svenska. 

Föregående
Föregående

Yo-Set

Nästa
Nästa

El sistema i vanda