Yo-Set

Att hålla klubbar i violinspel är inget nytt. Men Anette Grevberg, timlärare i violin vid Borgånejdens musikinstitut, hade en idé om att på något vis kombinera gruppundervisning i violinspel med språkbad. När hon lanserade idén för Felix von Willenbrandt, rektor och Johanna Lönnfors, biträdande rektor vid musikinstitutet, föreslog de att det här kunde förverkligas inom ramen för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. 

Tvåspråkig verksamhet

– Pilotprojektet YO-SET startade vid Sävträsk skola i Liljendal hösten 2021. Jag hade planerat verksamheten för smågrupper, men det fanns ett stor intresse och jag fick direkt 15–16 anmälningar. På grund av mitt eget schema hade jag inte möjlighet att starta grupper i så många skolor, men vi finns numera också i Forsby och Lappträsk.

Klubbarna i Sävträsk är tvåspråkiga och Anette har varit mån om att använda både svenska och finska precis lika mycket. 

– Jag kan till exempel räkna igång ett stycke med orden “Yksi-kaksi-tre-fyra”. Jag förklarar allt på båda språken, även om det tar lite längre tid.

Deltagarna fick låna instrument

Eftersom grupperna blev större än väntat fick Anette lägga om planerna för verksamheten en aning. Istället för en ren violinklubb blev det en mera allmän musikklubb för elever i årskurs 1–2. Förutom att deltagarna får lära sig spela violin får de även spela med boomwhackers, sjunga och ha lekfull gehörsträning. 

Borgånejdens musikinstitut har en stor bank av instrument, man har både fått donationer och gjort nyanskaffningar. Detta möjliggjorde att alla elever genast fick låna en violin som de också fick ta hem. 

– Sammanlagt har vi lånat ut 30–35 violiner. Åt en del elever hämtade julgubben egna instrument redan den första julen, vilket förstås var mycket glädjande! 

Ömsesidig satsning

Klubbarna som ordnas inom ramen för Finlandsmodellen är gratis och det kan finnas en liten risk att man inte förbinder sig på samma sätt som om man skulle studera officiellt i musikinstitutet. 

– Jag betonade genast för deltagarna att eftersom vi investerat i nya instrument så att alla skall få spela, så kan man inte heller komma och gå hur som helst. När man en gång börjar skall man nog vara beredd att satsa och delta i verksamheten. Jag var också noggrann med att poängtera att detta inte är någon bandklubb där vi spelar gitarr, bas och trummor utan att vi i första hand spelar violin. Allt för att undvika missförstånd och felaktiga förväntningar.

Altvioliner åt en grupp

Intresset för YO-SET var så stort i Sävträsk skola att Anette fick starta en ny grupp efter jul. Många elever är beroende av skolskjutsar och den nya tiden passade elever i årskurs 4. 

– För att utvidga instrumentbeståndet erbjöd vi altvioliner åt fyrorna. Altviolinen passar bra i handen på lite äldre elever och eftersom den läses från skild klav så var det enklast att alla i gruppen spelade samma instrument. När vi inte hade tillräckligt med altvioliner så köpte rektor Felix åtta nya instrument. I Sävträsk deltar också många pojkar från de högre klasserna och då passar det bra med altviolin åt dem, eftersom den kräver lite starkare grepp. 

Bra kommunikation med skolan

När man som utomstående aktör använder skolans utrymmen gäller det också att ha en bra kommunikation med såväl rektorer som lärare. Anette har själv skött alla förhandlingar med skolorna och varit den som tagit initiativet 

– Jag får lämna material i klassen, vilket underlättar mitt jobb enormt. I Forsby går eftisledarna med eleverna till klubben och jag har till och med fått egen nyckel till en skola. Allt det här otroligt fint och ingen självklarhet. 

Skapa eget material

Materialet till undervisningen har Anette tagit från olika böcker och förenklat och arrangerat så att det skall passa grupperna. Det har betytt en hel del extra jobb. 

– Jag har förberett massor, men det har varit värt mödan. På det här sättet får vi ut musiken till byarna och kanske musikinstitutet med tiden också får flera elever.

Föregående
Föregående

Glöm inte coolhetsfaktorn vid repertoarvalet!

Nästa
Nästa

Youtubekanal med och för eleverna