El sistema i vanda

El Sistema-verksamheten i Venezuela har spridit sig över hela världen. Det är fråga om lågtröskelverksamhet, där man ger barn från socioekonomiskt svaga förhållanden en möjlighet att ha musik som hobby, gratis och utan urvalsprov. 

Monna Relander, rektor för tvåspråkiga Vantaan musiikkiopisto–Vanda musikinstitut besökte Lissabon år 2009 för att där bekanta sig med El Sistema. Hon träffade också ledare från Venezuela och fick på det sättet en grundlig inblick i hur det hela fungerar.

Tempo Vantaa

Idag finns El Sistema i form av Tempo-orkestrar i Vanda, Uleåborg och Tammerfors. Verksamheten är omformad för att passa det finländska skolsystemet och samhället. Tempo Vantaa startade redan år 2009.

– Vanda stad hade fått medel från Inrikesministeriet för att genom projektet Kokonainen maailma lähiössä (översatt: En hel värld i en förort) integrera invandrare. Vid två skolor med stor andel invandrarbarn startade vi en Tempo Vantaa-orkester. Eleverna gick i årskurs 2 och hälften av de cirka 24 barnen i en orkester hade invandrarbakgrund. Den andra hälften var finländska barn, eftersom målet var att barnen också skulle lära känna varandra. Till orkestern valde man inte barn enligt musikalitet, utan på basen av socioekonomiska förhållanden och på inrådan av skolans lärare, berättar Monna Relander. 

Tempo-orkestern vid Länsimäen koulu.

Förbättrad skolframgång

Redan efter ett par år kunde man konstatera att konceptet var lyckat. Personalen vid skolorna var nöjda: koncentrationsförmågan hade ökat hos barnen och skolframgångarna likaså. 

Idag finns Tempo-orkestrar vid sex finska skolor i Vanda. Vid lågstadier erbjuds verksamheten inom ramen för Harrastus-Vantaa (Finlandsmodellen för hobbyverksamhet). Vid ett högstadium har skolan valt att erbjuda Tempo-verksamhet som tillval. En skola bekostar verksamheten med bidrag från Myönteisen erityiskohtelun toimintaohjelma i Vanda medan Vanda stad/musikinstitutet bekostar verksamheten vid två skolor. 

Eleverna spelar med i Tempo–orkestern i två år. De har orkesterövningar två gånger i veckan efter skoltid och dessutom får de 15 minuter enskild undervisning under skoltid. 

– För barnet är den här kvarten kanske den enda gången i veckan som hen får en vuxens hela uppmärksamhet. På den enskilda lektionen övar man de stycken som spelas i orkestern, eftersom det uttryckligen är fråga om orkesterverksamhet, inte solistisk. 

Lätt att få lärare

Inom Tempo Vantaa jobbar sammanlagt 15 lärare. Vid varje skola finns fyra lärare, en per instrument i orkestern. På övningarna deltar tre lärare; en leder orkestern och två spelar med de unga musikanterna. Man har också anställt en ambulerande pianist som hjälper till vid övningarna i alla skolor.

– Det har inte varit svårt att hitta lärare, trots att konceptet skiljer sig mycket från den normala verksamheten vid ett musikinstitut. Våra lärare är högutbildade men vi anställer gärna också studerande. Tempo-föreningen ansvarar för inskolningen av nya lärare och det finns även ett startpaket (länk i slutet av artikeln) som nya lärare får ta del av. 

När en Tempo-orkester inleder sin verksamhet är det viktigaste att först få barnen att fungera i grupp. Man leker och bekantar sig med varandra och först efter det börjar man fundera på vem som tar vilket instrument. Man sjunger mycket och det viktigaste är inte att få fingret precis på rätt plats på violinens greppbrädet, utan att hitta glädjen i musiken. 

Yhteinen maailma-konsert i Gräsviken, Helsingfors.

Förmånliga instrument åt hela orkestern

När Tempo Vantaa inledde sin verksamhet köpte man förmånliga små kinesiska stråkinstrument för en hel orkester. Lärarna fick också egna jobbinstrument. Under åren har man utökat instrumentbeståndet och har nu en del instrument också på lager. Sammanlagt har man köpt instrument för cirka 15 000 euro. Budgeten för två orkestrars verksamhet ligger kring cirka 80 000 euro/år. 

– Den summan räcker inte till om vi har många uppträdanden och inte får allt betalt av arrangörerna. Ifall man vill starta en Tempo-orkester så får man nog räkna med cirka 50 000 euro, eftersom man bör reservera 15 000 för att införskaffa instrument och dessutom skola lärare.

Skolan skall vara med på noterna

Den nyaste Tempo-orkestern inledde verksamheten år 2021 i Tammerfors. För att starta upp nya orkestrar krävs det att man allra först får med sig skolans rektor och lärarkår.

– Det är viktigt att fungera i samband med skolan och i skolans utrymmen. Därefter gäller det att samla ihop en instrumentbank, eftersom det skall vara gratis för deltagarna samt förstås att hitta och skola upp lärare. Belöningen kommer när man ser hur barnen hittar glädjen i musiken och får nya vänner. Också föräldrarna är otroligt stolta och glada när de ser sina barn uppträda och då känns det extra bra för oss alla som är med i Tempo-verksamheten.

Glädjen efter en konsert!

Föregående
Föregående

Youtubekanal med och för eleverna

Nästa
Nästa

Kultur och engagemang behövs