Tjolahåpp - musiklek på två språk

Åren 2015–17 förverkligades projektet TjolahÅpp inom ramen för Svenska Kulturfondens strategi “Ung på svenska”. Syftet med TjolahÅpp-projektet var att via musikpedagogiken introducera barn till två språk samtidigt, såväl svenska som finska.  

Pilotgrupperna för tvåspråkig musiklekverksamhet verkade i Borgå, Karis, Kimito, Pemar, S:t Karins, Pargas, Nagu, Åbo och Vasa. Arbetsgruppen utarbetade material och fortbildade pedagoger. År 2017 utkom den tvåspråkig sångboken TjolahÅpp med tillhörande inspelning och ett par år senare fick den en fortsättning i form av en lekguide. Musikstuderande Elin Bergdal skrev en pro gradu om projektet:  “TjolahÅpp - en aktionsforskning i tvåspråkig musiklekverksamhet” (Sibelius-Akademin, 2018).

– Modellen med tvåspråkiga grupper är ett välkommet inslag på orter där det finns en språklig minoritet. Men tanken är inte att man skall slå ihop grupper och göra ekonomiska inbesparingar om det finns underlag för såväl svensk- som finskspråkiga grupper. Det här skall inte ske på språkkulturens bekostnad, poängterar Jenny Backman-Pråhl, småbarnsmusiklärare och medlem av arbetsgruppen för TjolahÅpp. 

Under pandemin har verksamheten legat lite på is, men nu är nytt material är på kommande, bland annat i form av instruktionsvideon till låthelheterna. Allt material kan beställas från projektets nätsidor. 

Föregående
Föregående

Kultur och engagemang behövs

Nästa
Nästa

Mångsidig musiklek i borgå