Danstassar och kulturstigar i lovisa

Stödföreningen för Lovisa Dansinstitut och Cirkusskola r.f. (Lovisa Dansinstitut) grundades år 2007 och sex år senare började man ge grundläggande konstundervisning i danskonst enligt allmän lärokurs. 

Likt många andra brottas Dansinstitutet också med sviktande elevunderlag som en följd av pandemin. Men det finns också glädjeämnen. Ett av dem är projektet  Danstassarna –Tanssitassut som förverkligas av danslärare Kati Kivilahti-Fagerudd, en av dansskolans grundare.

– Vi har sökt och fått bidrag från tre olika håll och kan erbjuda gratis dans vid daghemmen. Under det 2-åriga projektet får alla stadens cirka 300 dagisbarn i åldern 3–5 år ta del av 4 danstimmar/läsår. Under det andra året har vi utvecklat verksamheten så att de också får se en föreställning. Vi bjuder in dem till dansinstitutets vårmatiné som hålls i Idrottshallen. Daghemmen får på förhand en så kallad dansportfölj med tips, idéer och en introduktion i hur materialet kan användas. Portföljen innehåller också en synopsis och vi önskar att man går igenom det på förhand, så att barnen känner till handlingen när de kommer till matinén. Danstassarna är ett underbart projekt som jag önskar att kunde fortsätta att utvecklas. Helst av allt så att vi också kunde avsätta en hel pedagogisk resurs på det, säger Kati. 

 

Kulturstigen bjuder på dans

Dansinstitutet ordnar också en dansverkstad för årskurs 1 inom ramen för stadens plan för kulturfostran, Kulturstigen. 

– Vår lärare åker till skolan och håller en dubbellektion åt eleverna. Det är främst fråga om grundfostran i dans och rörelse och att träna lite basfärdigheter. När jag själv hållit motsvarande lektioner brukar jag alltid först föra en diskussion med eleverna om vad dans är och vilka olika dansstilar de känner till, allt för att få bort stereotypiska föreställningar och vidga själva begreppet dans. 

Förutom att ettorna får ta del av dansverkstaden blir de också inbjudna till dansinstitutets vårföreställning.

 

Kortkurser kostnadsfritt

I Lovisa är arbetslösheten rätt hög och många familjer har inte råd att låta barn och unga delta i avgiftsbelagd hobbyverksamhet. Det har man vid dansinstitutet försökt råda bot på genom att i samarbete med staden regelbundet erbjuda gratis verkstäder. Hösten 2021 bjöd man på en gratis kortkurs i Hiphop, ledd av Hozan Omar, en danslärare inom gatudansen.

– Men det är svårt att få nya deltagare och nya studerande, speciellt sådana som är i högstadieåldern. Grunden till hobbyn skall nog läggas redan i förskole- och lågstadieåldern, efter det har vi ganska passiva ungdomar. Numera är det överlag svårare än tidigare att nå och aktivera barnen och ungdomarna. 

 

Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Dansinstitutet har också gett undervisning inom ramen för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. 

– Vi har försökt bjuda ut annat än sådant som finns i vårt eget kursutbud. Grundtanken att alla skall erbjudas gratis hobbyverksamhet är fin. Men det har också sina avigsidor. För det första uppskattas och värdesätts det inte alltid så högt när det är gratis. För det andra är det inte alldeles problemfritt att alltid utgå från barnen – de önskar sig ju allt mellan himmel och jord. Jag tycker att man borde utgå från de resurser som finns på orten för att det skall finnas en realistisk möjlighet att klubbar skall kunna förverkligas. Och många barn som verkligen skulle vara i behov en kostnadsfri hobby saknar stödet hemifrån. Vem ser till att de faktiskt nås av Finlandsmodellens hobbyverksamhet? frågar sig Kati, samtidigt som hon ser det som positivt att man i Lovisa fortsätter att utveckla verksamheten inom Finlandsmodellen också läsåret 2022–23. 

Cirkuskonst

Som det ursprungliga namnet redan antyder har Lovisa Dansinsitut och Cirkusskola haft cirkuskonst på programmet ända sedan starten.  Eleverna får bekanta sig med akrobatins grunder och olika cirkusredskap och -stilar som en del av temaundervisningen inom den grundläggande konstundervisningen. Vissa elever vill bara syssla med cirkuskonst medan andra efter ett tag övergått från cirkus till dans. 

– Vi har tre olika nivågrupper: en för barn under skolåldern, en för elever på årskurs 1–2 och en annan för årskurs 3–6. Men senast i högstadieåldern slutar de flesta med cirkusen, kanhända att idrotten tar en del av utövarna.  

 

Lärarbrist

Ett problem är på många håll att hitta lärare. Det har också Kati fått känna av.

– Det är redan svårt att rekrytera enspråkiga dans- och cirkuslärare hit till Lovisa, speciellt som kollektivtrafiken inte fungerar. Att hitta en tvåspråkig, bilburen lärare är nästintill omöjligt. För tillfället är de flesta av våra lärare ortsbor och undervisning ges på tre olika språk, finska, svenska och engelska. Vi har haft förmånen att kunna ge lite språkstöd och -skolning åt våra lärare tack vare bidrag från Brita Maria Renlunds-stiftelse. Ju yngre barn, desto viktigare att de får undervisning på sitt eget modersmål. 

Föregående
Föregående

Min egen studiestig – danselever reflekterar över sin utveckling

Nästa
Nästa

FORTdance fick pojkarna att dansa – vad hände sedan?