Teaterfestivaler planeras i raseborg

Den tvåspråkiga teaterskolan Konfetti inledde sin verksamhet hösten 2019 i Raseborg. Konfetti är ett samarbete mellan Västnyländska ungdomsringen och Raseborgs Kulturinstitut, och man samarbetar även tätt med Västnyländska kultursamfundet (Luckan Raseborg) och stadens kulturtjänster. 

Knappt ett år hann teaterskolan verka innan pandemin slog till. Men det året var en framgång med sammanlagt 87 anmälda deltagare i Karis och Ekenäs. 

– Det var en god start. Vi marknadsförde teaterskolan på sociala medier, Pamela Andersson, barnkulturkoordinator från Luckan Raseborg och Sanna Himmelroos, kulturplanerare och ansvarig för barnkultur vid Raseborgs stad, delade ut flyers i skolorna. Tillsammans med kollegan Emma Kullberg besökte jag också skolorna för att berätta om den nya verksamheten. Tyvärr har pandemin gjort att elevantalet sjunkit, så det blir att försöka jobba upp det igen, konstaterar Pauliina Vesslin, ledande pedagog vid teaterskolan.

Små festivaler i framtiden

Vid teaterskolan får eleverna självförtroende att uppträda för publik, men också i det fallet har pandemin satt sina spår. När man efter två års paus äntligen kunde uppträda för publik, var det jättespännande för eleverna. 

– Många elever kunde inte förstå varför vi ens behövde ha publik? Men alltid efter föreställningarna var de väldigt nöjda och började genast planera nästa uppvisning. I framtiden hoppas jag att vi kan ordna små festivaler och sänka tröskeln för uppträdanden. Det behöver inte vara så stort alla gånger, huvudsaken är att man får träna inför publik och att grupperna kan ta del av varandras föreställningar. En föreställning skall upplevas som något roligt, inte farligt, för dem som uppträder. Nu siktar vi på att exempelvis vart tredje år kunna ordna en större teaterproduktion. 

Katten och tre andra karaktärer på scenen. Foto: Christopher Senn.

Teater är mer än bara manuskript och pjäser

Pauliina har i närmare femton års tid jobbat som lärare inom grundläggande konstundervisning i teaterkonst för barn, unga och vuxna vid teaterskolan vid medborgarinstitutet i Salo (Teatteritaiteen perusopetus, Salon kansalaisopiston Teatterikoulu). Där jobbade man mycket tvärkonstnärligt och många modeller har Pauliina tagit med sig i bagaget därifrån. Hon är utbildad från Konstakademin i Åbo och har fördjupat sig i dockteater.

– I Raseborg har vi en fin tradition med sommarteaterverksamhet och när eleverna kommer till teaterskolan förväntar de sig att genast få manuset till någon pjäs. Men teater är vidare än så. Jag vill gärna utvidga begreppet och arbetssätten och visa att det finns många olika sätt att göra teater. De bästa föreställningarna är ofta sådana där barnen själva fått hitta på karaktärerna och handlingen.

 

Tvåspråkig modell för undervisningen

För tillfället erbjuder Konfetti teaterundervisning för elever i årskurs 1–9. I Pojo sker undervisningen på ungdomsföreningens scen Högåsa, i Ekenäs på Kulturhuset Karelia och i Karis övar grupperna på Tryckeri Teaterns stora scen. Det betyder att eleverna i teaterskolan får vistas på autentiska scener och får en inblick i teaterns värld. Tanken är också att teaterskolans lärare ska få leda undervisningen i par, så att en tvåspråkig modell för undervisningen byggs upp. På somrarna ordnar Konfetti dagsläger i Karis och Ekenäs och läsåret 2022–23 planeras också hobbyverkstäder under sportlovet. 

Bild från Konfettis sommarläger. Foto: Christopher Senn.

Finlandsmodellen för hobbylektioner

Planen för kulturfostran togs i bruk vid grundskolorna i Raseborg år 2019. Den erbjuder ett smakprov på dramaundervisning för 3–4-åringarna inom småbarnspedagogiken och för elever i årskurs 3 i lågstadiet. 

Genom Finlandsmodellen för hobbylektioner har eleverna också erbjudits teaterverksamhet i skolornas utrymmen. Hösten 2022 arrangeras teaterhobbylektioner vid Mikaelskolan och Österbyskolan i Ekenäs. Vid Svartå skola kombinerar man teater och bildkonst. Teaterklubbarna leds av Konfettis egna dramalärare. 

 – För familjer är det säkert lockande med avgiftsfri hobbyverksamhet i samband med skoldagen, men vi hoppas förstås att lektionerna också skall fungera som en inkörsport för dem som är nyfikna på teater och locka dem med i teaterskolans ordinarie verksamhet. Utbudet bland Finlandsmodellens hobbylektioner kan växla enligt elevönskemål från år till år, medan  teaterskolan erbjuder en mångårig fritidsverksamhet, säger Pauliina Vesslin.

Föregående
Föregående

Teaterlärare: Viktigt att barn får utforska utan rädsla för att misslyckas

Nästa
Nästa

Teaterkonst skapar gemenskap