I korsholm blommar läroplanen

År 2010 fick slöjdpedagogen Ann-Chatrin Snickars-Hoxell i uppdrag att starta en hantverksskola för barn i Korsholms Vuxeninstituts regi. Hon började med två grupper, en i Solf och en i Smedsby.

– Man får räkna med att det tar flera år att bygga upp en verksamhet. Numera finns det två grupper i Solf, en i Smedsby och vi planerar att starta upp en finsk grupp. För tillfället har vi också två elever som efter fem år av grundstudier valt att fortsätta med temastudier. 

När hantverksskolan startade informerade Ann-Chatrin i skolor och på daghem. Hon delade ut färgglada lappar med roliga, tilltalande bilder och kort info. 

– Jag bad också personalen berätta om hantverksskolan – speciellt för de dagisbarn som tyckte om att pyssla  – samt också tipsa deras föräldrar. Idag får vi skicka ut info via skolornas Wilma-kanal, men också lokala Facebook-grupper och Instagram är bra plattformer för rekrytering och marknadsföring, likaså den vanliga  “djungeltelegrafen”.  

Kontakten till skolan viktig

I Smedsby hålls lektionerna i Vuxeninstitutets egna utrymmen, i Solf genast efter skoldagens slut i lågstadiets utrymmen.

– Det är oerhört viktigt att etablera en god kontakt till skolan. Hur rektorn ställer sig till det hela är av avgörande betydelse. I Solf har rektorn haft hantverksskolan i tankarna vid uppgörandet av läsordningen för textilklassen. Dylikt kan inte nog uppskattas! Det har också  varit glädjande att höra att klasslärarna uppskattar vårt jobb. Om halva klassen redan kan använda virknål, har klassläraren ett betydligt lättare jobb inom textilslöjden. 

 

Rullande bildspel i skolorna

I Solf brukar hantverksskolan bland annat ordna utställningar på biblioteket. Eleverna får tillsammans med Ann-Chatrin fundera på hur man ställer ut alstren snyggt och hur man bygger upp en hel utställning. På våren ordnar man traditionellt en gemensam utställning tillsammans med Korsholms bildkonstskola i Smedsby kulturhus. Men från Solf är det rätt långt att åka till Smedsby och det är inte alltid så många  som besöker utställningen, även om de egna verken finns utställda där. 

– Då har vi någon gång valt att göra reklam för utställningen genom att visa upp produkterna som ett rullande bildspel på lågstadiets infoskärm. Det är bra reklam för hantverksskolan och när eleverna ser sina egna verk blir de ofta ivriga och berättar gärna för sina vänner om det hela. Tröskeln att ta sig till själva utställningen blir också lägre. 

 

Hantverkardagar och blommande läroplan

Höstterminen inleds vanligtvis med ett besök på Stundars friluftsmuseum och på våren avslutas verksamheten på samma plats.

– Jag vill ge hantverksskolans elever en naturlig koppling till Stundars. De har också möjlighet att medverka på Stundars hantverksdagar som arrangeras varje sommar. Där hjälper de mig att tova, agerar lärare och får berätta om själva hantverket, ibland också på engelska för turister. Det brukar vara ett omtyckt evenemang. 

När det var dags att göra upp en ny läroplan för den grundläggande undervisningen funderade Ann-Chatrin på hur de kunde få ner den på en tydlig och visuell nivå också för eleverna. Slutresultatet blev en bild på en blomma, som växer fram som en spiral.

– Nu är det lätt att på blomman visa och berätta var eleven befinner sig, vad som väntar på nästa nivå och vad som krävs för att man skall blomma ut i all sin prakt! 

 

Högklassiga produkter och kunskaper för livet

I läroplanen för grundläggande konstundervisning heter ämnet slöjd. Likt många andra aktörer valde man i Korsholm att använda ordet “hantverk”, allt för att det inte skall förväxlas med slöjdundervisningen i grundskolan. Hantverk är inte heller detsamma som pyssel. 

– Vi satsar på att göra högklassiga produkter. Eleverna planerar, skriver ner arbetsordningen, studerar olika materials egenskaper och funderar på vilka redskap de skall använda. De lär sig att tänka och förstå att en plan också kan ändra form under processens gång. Att jobba med händerna kan vara rent meditativt. Det öppnar upp tankar och föder diskussioner, allt medan man också hjälper och stöder varandra i det praktiska arbetet. På det här sättet utvecklar eleverna både en inre och en yttre företagsamhet. Genom hantverksprocessen får man en massa kunskaper som man har användning för hela livet!

Föregående
Föregående

Hantverk är mer än bara pyssel

Nästa
Nästa

Satsning på svenskspråkig verksamhet i karleby