Hantverk är mer än bara pyssel

Åbolands hantverk, allmänt kallad Taito Åboland, fick sin början som en hemslöjdsförening redan år 1937. Idag erbjuder föreningen bland annat grundläggande konstundervisning för barn och ungdomar enligt allmän läroplan. I Pargas samlas fyra grupper, i Kimito en grupp. Men likt många andra konstämnen har också hantverket lidit av minskat elevunderlag de senaste åren. Man har även på nationell nivå vidtagit olika åtgärder för att råda bot på problemet.

– På finskt håll har man försökt byta ut ordet hantverk mot formgivning (muotoilu), allt för att locka nya elever. Själva ordet hantverk sägs upplevas aningen främmande för pojkar, medan ett namn som “snickarklubben” genast berättar vad det är fråga om. Det är också svårt att hitta lärare till hantverksskolan, säger Eliisa Riikonen, verksamhetsledare för Taito Åboland.

Ljusstöpning, rekrytering och sommarläger

Samarbete med grundläggande utbildningen är viktig för synligheten. Taito Åboland brukar bjuda in elever i årskurs 2 till ljusstöpning i hantverksskolans utrymmen. 

– Vi har också fått besöka skolklasser för att dela ut broschyrer om vår verksamhet. I Kimito har ortens alla kulturskolor – bildkonst, musik, dans och hantverk – sammanställt en gemensam broschyr som sedan distribuerats via Wilma-programmet åt alla elever i grundskolan. Så borde det vara överallt. Det ligger väl i allas intresse att få ut information om den hobbyverksamhet som finns på en ort. Att ha en hobby är ju inget negativt eller bort från någon, tvärtom är det bara till fördel för barnet, säger Beatrice Bäcklund, timlärare vid Taito Åboland. 

Varje sommar arrangerar Taito Åboland också sex sommarläger som lockar många deltagare. På fyra av dem står vävning på programmet, medan man på det femte lägret tillverkar sommarspel. 

Kulturskolorna samarbetar

Kulturskolorna i Åboland samarbetar sinsemellan på många olika sätt (se skild artikel). 

– Inför kommunalvalet gjorde vi en gemensam broschyr om vår verksamhet, vi försöker hela tiden lobba för den grundläggande konstundervisningen. Vi har också många gemensamma projekt och utställningar. Det är bra att vi lärare känner varandra, tillsammans är vi starkare och får mera synlighet. Men hantverket drunknar lätt i mängden av andra konstformer, så det är också bra att ibland ordna helt egna utställningar. Som ensam arrangör får man lättare kontakt med besökarna på en utställning. Båda formerna behövs, konstaterar Eliisa och Beatrice.

Bild från Åbolands hantverksskolas (Taito Åboland) och Åbolands bildkonstskola KonsTilas gemensamma vårutställning 2018.

Specialpedagogik inom hobbyverksamheten

Taito Åboland har också tagit initiativ till samarbetsprojekt. År 2017 startade föreningen ljusfestivalen Lux Archipelago (se skild artikel). Hösten 2021 arrangerade Taito en kurs i specialpedagogik inom hobbyverksamheten. Som föreläsare hade man vidtalat Nea Kronberg, speciallärare och forskare vid Niilo Mäki-institutet.

– Kursen var öppen för alla som undervisar inom grundläggande konstundervisningen. Eftersom man också kunde delta på distans hade vi deltagare från hela Svenskfinland. Det är ju ett superaktuellt ämne, som berör oss och påverkar vår undervisning allt mer för varje år, konstaterar Eliisa. 

Hur göra hantverk mediesexigt?

Under pandemin har stickandet upplevt en renässans. Många vuxna har i meditativt syfte börjat sticka, men den boomen har inte ännu nått barnen. Tvärtom har såväl Eliisa som Beatrice märkt att dagens barn saknar tålamod. Man vill få allt klart på en gång och orkar inte jobba långsiktigt. 

– Barnen vill helst göra sådant som blir klart på en kvart. Men vår uppgift i hantverksskolan är i första hand att lära dem att arbeta långsiktigt och göra lite mera avancerade saker. Också med de yngsta barnen som deltar i den så kallade förberedande verksamheten, strävar jag till detsamma. Jag ger dem en uppgift som innehåller många små delar. När vi varje lektion får en liten del klar, kan vi sedan sammanfoga dem till en större helhet, säger Eliisa.

Förutom att det är roligt att få uppleva skapandets glädje, så är det oerhört hälsosamt för hjärnan och utvecklingen att lära sig använda båda händerna samtidigt, att låta ögonen samarbeta med båda hjärnhalvorna. Men det är tyvärr ingen självklarhet att dagens barn kan hålla i pappret med ena handen och klippa med den andra. 

– Hantverk behövs, också en kirurg måste ju kunna sy vackert. Men hur man skall göra hantverket mera mediesexigt – det har vi inte än lyckats hitta svaret på. 

Föregående
Föregående

Hantverksskolan händig i helsingfors

Nästa
Nästa

I korsholm blommar läroplanen