Harry potter-kvällarna samlar deltagare från hela svenskfinland

Paola Fraboni är ordkonstpedagog med administrativt ansvar för Åboland och Raseborg, men med eget huvudsäte i Pargas. När hon började som timlärare år 2013 hade man sammanlagt 12 elever, idag är elevantalet över 100.

.

Ordkonsten bra samarbetspartner

Inom ordkonsten kan och samarbetar man mycket gärna med andra ämnen. Ordkonsten lämpar sig för alla åldersgrupper.  

– Mina ordkonstelever har uppträtt och vi har ordnat verkstäder på äldreboende och glatt många människor där. Man kan också i projekt kombinera deltagare i olika åldrar, konstaterar Paola.

I Pargas samarbetar konstskolorna också sinsemellan. När Paolas elever gjorde ljudberättelser och funderade på hur olika ljud låter, så bidrog bildkonstläraren Stella Tiisalas elever med bilder och målningar där de tolkat ljuden i bild. Slutresultatet blev en musiksaga som ställdes ut i biblioteket i Pargas centrum.

– Vi kan samarbeta med alla, även med icke-konstämnen.  Vi har till exempel haft läger för ordkonst, bildkonst och IT,  säger Paola.

 

Matematik med ordkonst

När Paola delar bokkoder åt sina elever är det fråga om ren matematik.

– Jag gömmer ett meddelande åt dem i en bok. Eleverna får koder i form av siffror som beskriver på vilken sida och på vilken rad ordet de letar efter finns. Sedan gäller det att ännu räkna ut vilket ord på den givna raden det är fråga om. När de på det här sättet samlar ord genom att bläddra och räkna sig fram enligt givna koder, kan den slutliga meningen till exempel bli “Glöm inte att läsa läxorna” eller en positiv, uppmuntrande hälsning. Dylika övningar tränar det matematiska tänkandet också.

 

Kombinera ordkonst med bildkonst och gymnastik

Lärare larmar om att barnens förmåga att förklara saker och ting med egna ord, utan bilder, har blivit allt sämre med åren. De yngre eleverna som kanske inte ännu kan skriva, får öva upp berättarförmågan genom rita, bygga miljöer och hitta på berättelser utgående från dessa.

– Där kombinerar vi bildkonst med ordkonst. När vi har skattjakt i biblioteket gäller det att hoppa, snurra eller gå baklänges mellan uppgifterna och på det sättet får vi också in lite gymnastik och rörelse.  

Paola drar sig inte heller för att ta upp svåra ämnen, via konsten kan man också beröra svåra teman.

– Vi jobbar också utgående från klassiker som till exempel Hamlet, där alla dör. Alla verk går att anpassa så att barnen inte får mardrömmar. Genom ordkonsten kan man lägga ord på sina egna känslor. Konstämnen ger möjlighet att närma sig svåra och tunga teman på ett sätt som inte är kränkande. 

Bildkonstskolan KonsTilas elever gjorde rekvisita till Harry Potter-kvällen som arrangerades i Pargas bibliotek 2020.

Harry Potter virtuellt

Ett av de största satsningarna har varit de virtuella Harry Potter-träffarna. När man inte kunde ordna den traditionella och välbesökta HP-kvällen på biblioteket, ville man i Ordkonstskolan inte ge upp. När coronan gjorde att all hobbyverksamhet var på distans, föddes hos Paola tanken på att göra något som skulle intressera så många som möjligt. Från början var det fråga om en online kväll som skulle kombineras med en temakurs för ordkonstens deltagare, men det hela bara växte och växte och nådde till slut hela Svenskfinland.

– Vi skickade info om evenemanget först bara till de lokala tidningarna och via våra egna sociala medier, men när det kom fler och fler förfrågningar, insåg vi att vi måste ordna ett ordentligt pressinfo. De finlandssvenska tidningarna nappade på detta och efter det hade vi nått hela Svenskfinland. När Harry Potter-kvällen randades hade vi 182 nätkopplingar och över 300 barn bakom skärmarna.

I mars 2022 ordnades en liknande kväll och då hade man tagit landets Zoom-ansvariga, Ilona IT, till hjälp för att försäkra sig om att tekniken fungerar och räcker till – allt för att arrangörerna skulle få koncentrerar sig på själva innehållet. 

– Deltagarna skulle göra allt från att lösa quidditch-matteuppgifter och lista ut ordspråk till hitta monster och delta i frågesporter. Uppgifterna var inspirerade av den andra Harry Potter-boken, men man behövde inte ha boken till hands – vi serverade uppgifter och deltagarna skapade svaren. De egna eleverna fick en studiepoäng till sin temakurs genom att delta i programmet, medan de övriga deltagarna fick en trevlig kväll och kunde bekanta sig med ordkonsten.

Till Harry Potter-kvällen 2019 hade bildkonstskolans elever gjort 3D tavlor som prydde väggarna i biblioteket.

Hitta sin egen röst

Dylika evenemang har kanske inte medfört nya elever till ordkonstgrupperna, däremot har man fått mera synlighet.

– Den största rekryteringen sker nog konkret genom Pröva på-verkstäder, men det är också bra att de vuxna där hemma ser och hör att ordkonsten finns och vad det hela går ut på.

Genom att delta i ordkonstverksamheten får man utlopp för sin kreativitet samtidigt som man gör fantasiresor och låter sig inspireras av litteraturen.

– Man behöver inte vara bra på att läsa och skriva för att komma med i ordkonsten, men där får alla en möjlighet att hitta sin egen röst! 

HBL 24.1.2022.

Föregående
Föregående

Man kan njuta av texter både i grottan och på scenen

Nästa
Nästa

resurs behövs för växande ordkonst