resurs behövs för växande ordkonst

Ordkonsten är en av de konstformer som vuxit snabbast de senaste åren. Idag räknar man med ca 500-600 deltagare i Svenskfinland. De flesta grupperna finns i huvudstadsregionen, men Sydkustens ordkonstskola har verksamhet också på andra orter bland medlemskommunerna. 

– Vi finns i Borgå, Sibbo, Helsingfors, Esbo, Kyrkslätt, Raseborg, Pargas, S:t Karins och Åbo. Grundläggande konstundervisning arrangerar vi i Borgå, Sibbo, Helsingfors, Pargas och Åbo. På de övriga orterna har vi klubbverksamhet, berättar ordkonstläraren Katja von Wendt. Sydkustens ordkonstskola upprätthålls av Sydkustens landskapsförbund.

 

Utmanande finansiering

På finskt håll är ordkonsten regionalt och nationellt väl utbredd, men det är bara Vantaan sanataidekoulu som får statsandelar, en skola som för övrigt t o m har ett eget eftis.

– Kommuner och städer har allt mindre pengar och de redan etablerade konstformerna ligger väl till när dessa fördelas. Även om man växer så det knakar, är det svårt att komma åt statliga understöden, för att inte tala om hur svårt det är att erhålla statsandelar!

För att erhålla statsandelar måste man ha en etablerad verksamhet med en undervisning som har både kvalitet och kvantitet. Men med en splittrad och ofta projektinriktad finansiering blir det svårt att nå den nivå som krävs, säger rektor Monica Martens-Seppelin.

 

Fortbildningar arrangeras

Behörighetskraven för att jobba som ordkonstlärare är rätt så breda, men man måste naturligtvis ha ett intresse för litteratur och dessutom för kreativt skapande. Målgruppen kan variera från nyfödda bebisar till vuxna. 

– Som lärare måste man känna till både litteraturen och den litterära gestaltningen, det praktiska skrivandet. Det tredje benet är pedagogiken, som man behöver för att kunna leda en grupp, säger Lotta Sanhaie. 

Lotta har studerat både  film-, teater- och litteraturvetenskap i Lund,Nordiska språk vid Helsingfors universitet och pedagogik vid Öppna Universitetet.Sedan tio år tillbaka jobbar hon som ordkonstlärare i Helsingfors.

Sydkustens ordkonstskola har arrangerat längre fortbildningar ungefär vartannat för få fler ordkonstlärare och för att inspirera till att använda kreativa ordkonstmetoder i andra yrken. Våren 2020 hade man nästan 20 deltagare i Helsingfors och något färre i Vasa. Bland deltagarna fanns varierande yrkeskårer representerade, allt från bibliotekarier, klasslärare och småbarnspedagoger till kulturarbetare och studerande.

– Fortbildningen bjöd på utomstående föreläsare, vi jobbade med olika aspekter av skrivande och gick förstås igenom hur man bygger upp lektioner i ordkonst. De som deltog i fortbildningen har också möjlighet att bli certifierade och fick ta del av en praktikperiod, under vilken de undervisade 10 lektioner med stöd och handledning av en lärare, berättar Katja. Ordkonstskolans certifikat för ordkonstlärare har sedan 2010 beviljats då vissa kriterier och fortbildningsdagar uppfylls. Totalt har de certifierat dryga 30 ordkonstlärare under dessa år.

 

Hur få flera lärare?

Monica Martens-Seppelin har på uppdrag av Svenska kulturfonden granskat ordkonstfältet och utrett hur ordkonstpedagoger kunde utbildas på svenska i Finland. Utredningen resulterade i en rapport som publicerades i januari 2022 (länk till rapporten finns i slutet av artikeln).

Inom alla andra ämnen i grundläggande konstundervisning finns en utbildningsväg för pedagoger. Inom ordkonst saknas den både på svenska och finska. Under de senaste åren har många deltagit i den ordkonstfortbildning som Sydkustens ordkonstskola ordnat men det behövs definitivt en regelrätt utbildning av ordkonstpedagoger. För att kunna ordna lagstadgad grundläggande konstundervisning av hög kvalitet, är det nödvändigt att utveckla utbildningen av ordkonstlärare.

– Oron över barns och ungas försämrade läs- och skrivkunnighet är ett ständigt återkommande ämne både i media och i utbildning. Inom ordkonstpedagogiken finns de metoder, redskap och verktyg som behövs för att upprätthålla, stärka och utveckla barns läs- och skrivfärdigheter. För att ordkonstundervisningens metoder och potential ska identifieras och värderas i samhället behövs dock utbildning och akademisk forskning inom området, säger Monica Martens-Seppelin

 

Sydkustens ordkonstskola spindeln i nätet

Om man vill delta i fortbildning, är intresserad av att starta ordkonstundervisning eller söker lärare till verksamheten, så får man gärna ta kontakt med personalen vid Sydkustens ordkonstskola. 

– Vi har lång erfarenhet och bred kompetens inom området, ett nätverk av personer som gått våra utbildningar och står gärna till tjänst med all information som gäller ordkonst, säger Katja von Wendt och Monica Martens-Seppelin. 

Föregående
Föregående

Harry potter-kvällarna samlar deltagare från hela svenskfinland