”Musik är så mycket mer än teknik”
Ju mer Annemarie Åström undervisar, desto mer övertygad blir hon – att bli en duktig musiker handlar inte bara om att behärska tekniken.
– Vi människor är en helhet och för att kunna spela bra behöver du också må bra.
-
Vad: En fyra dagar lång kurs som fokuserar både på det egna musicerandet och på att arbeta med verk för en stor stråkensemble.
För vem: Ambitiösa violinister, altviolinister och cellister.
Lärare: Annemarie Åström och Jan-Erik Gustafsson.
– Låt stråkhanden vara alldeles avslappnad, nästan så att den hänger lite nonchalant utmed kroppen. Sen när du lyfter stråken gör du det bestämt.
18-åriga violinisten Senny Herler deltar i sommarens mästarkurs och den här dagen börjar med en privatlektion tillsammans med violinisten Annemarie Åström. I mästarkursen ingår fyra individuella lektioner där deltagarna får jobba med proffs, men man övar också ensemblespel. Många av de som får en plats på en mästarkurs deltar också i andra lektioner, till exempel inom ramen för Stora musikkursen.
Mästarkursen finns till för de som är lite längre hunna och som gärna vill finslipa den egna tekniken, eller få en möjlighet att spela med andra. Kursen har ett begränsat antal platser och deltagarna väljs ut på basis av sina tidigare musikstudier och en inskickad video.
– Vi har många riktigt duktiga musiker, och en av dem är Senny. Det är en fröjd att se när hon spelar, säger Annemarie Åström.
Senny Herler gillar sommarlägren och privatlektionerna med Annemarie Åström: ”Att få spela med Annemarie är så inspirerande. Dessutom får jag öva på min svenska.”
Hittar klangen
Senny lyder Annemaries råd och slappnar av i stråkhanden. Hon spelar stycket på nytt.
– Titta, nu blev det plötsligt en betydligt klarare klang, säger Annemarie och förklarar att det handlar om små justeringar som kan ha stor betydelse för helheten.
Senny Herlin har spelat fiol så länge hon kan minnas. Hon säger att musiken betyder allt för henne. Drömmen är att en dag kunna jobba som proffs. För att nå de drömmarna krävs enligt Annemarie Åström ett målmedvetet arbete, men också en insikt om att musiken är mer än bara teknik.
– Ju mer jag jobbar med unga adepter, desto mer ser jag musiken som en helhet. För att vara en bra lärare måste jag kunna se förbi tekniken och hitta människan och personligheten bakom. Jag måste kunna lita på henne, och hon ska kunna lita på mig.
Annemarie Åström är violinist, doktor i musik och sedan 2013 konstnärlig ledare för Wegelius Kammarstråkar. Hon säger att hon själv blir lycklig av att få hjälpa andra att lyckas.
– Jag sporras av att mina adepter utvecklas och när jag ser att de njuter av det de gör.
En utveckling inom musikundervisningen som Annemarie gärna uppmuntrar är att sudda ut rollerna mästare och elev, och i stället fokusera på att spela tillsammans.
– Jag har förstås en lärarroll, men jag tror att man lär sig mycket mer genom att också få spela tillsammans, säger Annemarie Åström, som själv spelar med i två av lägerorkestrarna.
Hon pratar mycket om utvecklingen som går mot en allt smalare topp med några få riktigt duktiga löften, medan resten slutar spela redan i de tidiga tonåren. Inom klassisk musik fokuseras ofta på de eventuella fel som görs på scenen, och många är rädda för prestationshetsen.
– Jag vill slå ett slag för välmåendet, speciellt när vi jobbar med unga. Genom musiken kan man få utlopp för många olika känslor, och det finns så mycket fint inom musiken som jag verkligen unnar alla. Men för att kunna spela bra behöver du också må bra. Vi vuxna och pedagoger behöver skapa en atmosfär där vi visar att det är okej att misslyckas. Jag upplever att många elever tycker att det är skönt att våga prata öppet om de här sakerna.
Annemarie Åström uppskattar att få vara med på musiklägren och undervisa unga talanger.
Annemarie säger att hon njuter av att få vara med på lägren, att se deltagarna växa och utvecklas. Hon säger att hon känner igen sig själv i Senny, i ivern att hela tiden utvecklas och bli bättre, men också i de starka känslorna.
Med Senny får Annemarie ibland bromsa, medan andra elever behöver en knuff i rätt riktning för att våga visa känslorna.
– En musiker är också något av en skådespelare. Jag fascineras av att förstå de olika känslorna och att kunna gå in i elevernas personlighet och hjälpa dem vidare.
Vilka råd vill då Annemarie Åström ge till unga som drömmer om att få jobba med musik?
– När jag tänker på framtiden och utvecklingen inom musikvärlden tror jag att mångsidighet är nyckelordet. Du behöver förstås behärska ditt instrument, men det finns också andra viktiga färdigheter – som att kunna kommunicera både skriftligt och muntligt, bygga ett eget varumärke och att vara redo att spela även annat än din egen genre. Även inom den klassiska musiken ser vi att det kommer in fler och fler influenser från andra musikstilar.
Från ett klassrum till ett annat
När lektionen är slut packar Senny ihop sina saker för att rusa vidare till nästa klassrum. Årets läger har tre olika orkestrar och hon spelar i alla.
– Jag valde också att ta en kurs i orkesterdirigering, mest för att jag är nyfiken, men för en solist eller orkestermusiker är det också jätteviktigt att förstå dirigenten. Jag gillar att man både hinner öva sitt eget instrument och även delta i andra roliga saker.
Senny Herler uppskattar kombinationen av individuella lektioner och att få spela med andra.
Efter dirigentkursen promenerar Senny iväg till Tryckeriteaterns stora scen där hon ska spela med lägrets stora symfoniorkester.
– Det är intensiva dagar, men roligt!
Sonja Finholm, text och foto