Alma drömmer om de stora scenerna 

Sång, dans och teater – allt i ett. Den som vill bli musikalartist behöver vara mångsidig, men också redo att jobba hårt. På Martin Wegelius-institutets musikalkurs får deltagarna hjälp av de bästa i branschen. 

  • Vad: En kurs för dig som drömmer om att bli musikalartist, eller som vill prova på att stå på scenen och sjunga. 

    Innehåll: Sånginterpretation, solosång, dansteknik, koreografi, skådespelarträning och ensemblesång. 

    Lärare: Josefin Silén (sång och skådespeleri), Martin Segerstråle (pianist och ensemblesång) och Chris Bewsher (dansteknik). 

Alma Lillkung sitter ihopkrupen under ett bord. Sakta, sakta vecklar hon ut sig. Hungrig på blod. 

– Ge mig meeer! 

Deltagarna på Martin Wegelius-institutets musikalläger har i år tagit sig an Lilla skräckbutiken, en bloddrypande men samtidigt humoristisk historia. Läraren Josefin Silén leder gruppen med van hand. Pushar där det behövs, men håller också ibland tillbaka.  

– Att jobba med musikal handlar om att låta hela kroppen jobba, säger hon. 

Pjäsen handlar om Seymour, en blyg ung man som jobbar i en blombutik. En dag får han tag på en köttätande växt som förändrar hans liv. Kunderna strömmar till och Seymour blir plötsligt mer populär än någonsin. Men växten visar sig ha en mörk sida – den lever av människoblod, och vill hela tiden ha mer.  

– Jag behöver bloood! säger Alma Lillkung, och får beröm av Josefin Silén. 

Alma Lillkung har alltid varit fascinerad av musikaler. Ända sedan hon som sjuåring fick se Les Misérables i Tammerfors har just den pjäsen haft en speciell plats i hennes hjärta. 

– Jag tyckte att den var så bra att jag övertalade mina föräldrar att få se den tre gånger samma sommar. 

Hennes egna drömmar handlar också om de stora scenerna. Om att få studera vidare till musikalartist i Stockholm eller Göteborg och en dag få stå på scenen i London, allra helst i rollen som Eponine i just Les Misérables

Alma Lillkung älskar musikal eftersom hon här får kombinera sina tre favoritgrejer: Sång, dans och teater. 

Tillåtande atmosfär 

Det här är tredje året i rad Alma deltar i musikalkursen. Hon säger att hon för varje år blir allt mer bekväm på scenen och har lärt sig mer om samspelet med medspelarna. 

– Hemma går jag omkring och sjunger hela tiden, men det är inte lika lätt att öva skådespelandet på egen hand, därför är den här kursen så bra. 

Hon passar också på att lovorda läraren: 

– Josefin är både proffsig och underbar! Jag gillar stämningen hon skapar på scenen, tillsammans med henne vågar alla vara sig själva. 

Under kursen skapar deltagarna tillsammans en helhet som sedan i slutet av veckan visas på scenen. Under repetitionerna får de tips och stöd, och konkreta verktyg för att lära sig tolka musikalsånger, hitta sin egen stil som skådespelare samt att hitta samklang med andra och sjunga i stämmor. Medan några sitter och läser manuset, tar andra sånglektioner i matsalen. Även dansen finns med som en viktig pusselbit. Tidigare har musikalkursen varit en del av Stora musikkursen, men från och med i år är den ett eget huvudämne. 

– Populariteten har ökat från år till år och därför valde vi att lyfta ut musikalkursen till en egen helhet, säger verksamhetsledare Susanne Norrbäck-Råman. 

Det här är ett beslut som även Josefin Silén gillar: 

– Svenskfinland och våra teatrar behöver fler musikalartister och de här sommarkurserna är ett perfekt sätt att så ett frö.  

Josefin Silén säger att hon alltid har haft en passion för att undervisa andra. ”Genom kurserna lär jag mig också mycket själv.” 

Josefin Silén är utbildad musikalartist från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet och har erfarenhet av stora produktioner både i Sverige, Finland och USA. Just nu är hon bosatt i New York och har precis blivit klar med en utbildning vid Berklee College of Music – Writing and Production for Musical Theater. Utgående från sina egna erfarenheter har hon plockat med sig de bästa bitarna som nu kommer deltagarna till godo. 

– Jag brukar säga att man inte kan spela kung på scenen, utan att det är dina medspelare som ska göra dig till kung. Det är en bra utgångspunkt. 

Till den som har musikaldrömmar vill hon säga att det är bara att våga prova på. 

– Plocka på dig så mycket erfarenhet som möjligt. Ta sånglektioner, dansa så ofta du kan och gå gärna med i en amatörteatergrupp.  

En rejäl smocka 

Dagens första pass avslutas med en övning i stagefighting. Alma Lillkung tar sats och slår Erik Edgren rakt över kinden med en ljudlig smäll. Eller det är vad vi i publiken ser. I verkligheten står de en bit ifrån varandra och Almas hand nuddar inte ens hans kind. Men med hjälp av en ljudeffekt ser det precis ut som om han får en rejäl smocka. 

Dagens första pass avslutas med en övning i stagefighting.

– De flesta våldsscenerna, men även intima ögonblick, genomförs i dag i form av stagefighting. Man varken slår eller kysser på riktigt, men det ska se äkta ut, säger Josefin Silén. 

Josefin är mån om att skapa en trygg atmosfär där alla känner sig välkomna och vågar testa sina egna gränser. Hennes målsättning är att hjälpa deltagarna att hitta sina egna röster och uttryck.  

Hur går det då för Seymour och den köttätande växten? 

Alma Lillkung skrattar och säger att hon inte vill avslöja för mycket. Men vi får åtminstone veta att stadens besvärliga tandläkare har försvunnit under märkliga omständigheter…  

 

Sonja Finholm, text och foto 

Nästa
Nästa

”Musik är så mycket mer än teknik”