En hel vecka i musikens tecken
Sju dagar, fyra läger, 43 lärare och nästan 200 deltagare. Under en hel sommarvecka fyller Martin Wegelius-institutets läger hela Karis med musik.
-
Vad: Martin Wegelius-institutet erbjuder sommarkurser och läger för barn och vuxna, nybörjare och erfarna musiker.
Målsättning: Att deltagarna får utvecklas, inspireras och dela sitt intresse med andra under ledning av erfarna pedagoger.
Lärare: Proffsmusiker och pedagoger inom olika genrer.
Kursutbud 2025: Musiklägret Miniwegelius Österbotten (Nykarleby), Musiklägret Miniwegelius Nyland (Karis), Blåsorkesterläger (Karis), Stora Musikkursen (Karis), Musikalkurs (Karis), Mästarkurs för stråkar (Karis).
Intresserad av nästa års kurser? Anmälningen öppnar vanligen i mars. Håll utkik efter mer information på vår hemsida mwi.fi
Man kunde tro att Västra Nylands folkhögskola ekar ganska tomt under sommarlovet, men under en hel vecka fylls klassrummen av musik. Vilken dörr man än kikar in bakom möts man av ljudet av piano, stråkar eller blåsinstrument. Eller spontan sång.
– Våra sommarkurser lockar allt fler deltagare, men nu börjar vi vara trångbodda. I år är alla hundra internatplatserna fyllda, säger Susanne Norrback-Råman.
Hon är verksamhetsledare för Martin Wegelius-institutet och därmed också ansvarig för institutets sommarläger – ett uppdrag som innebär logistik på hög nivå.
– Jo, det blir en hel del pusslande innan vi har alla kurser, lektioner och deltagare i rätt rum.
Vi kikar in i ett av klassrummen. Här har kapellmästare Jutta Seppinen precis hittat rätt stycke och låter rytmerna flöda ur högtalaren. Hon lyssnar och börjar sakta röra sig i takt med musiken, nästan som en dans.
Kapellmästaren och kursläraren Jutta Seppinen undervisar i kördirigering. Bland eleverna finns allt från musiker som vill lära sig mer till erfarna körledare.
– Som dirigent jobbar du inte bara med händerna, utan du behöver använda hela kroppen som verktyg. Och se till att hela tiden ha bra kontakt med golvet, uppmanar hon deltagarna.
Hon höjer och sänker armarna i takt med musiken och uppmanar gänget att hänga med. I salen finns både nybörjare och sådana som dirigerat körer eller orkestrar i många år. Det de alla har gemensamt är att de vill bli bättre på det de gör.
Jutta Seppinen beskriver dirigentens arbete som ett exceptionellt sätt att kommunicera med människor, en ordlös men finkänslig kommunikation.
– För att bli en bra kapellmästare behöver du ha en bra rytmkänsla och känna och kunna använda din egen kropp. Lite karisma hjälper också, och så får du inte vara för finkänslig.
Jutta Seppinen har en bakgrund som mezzosopran och jobbar i dag som kapellmästare och kördirigent, vilket innebär att hennes elever till vardags är proffs. Att fungera som lärare på musiklägren ger henne en annan dimension av yrket.
– Att jobba med blandade grupper är helt annorlunda och en bra utmaning även för min egen del. När man undervisar proffs är det mycket som kommer gratis, men här tvingas jag tänka till.
Sommarlägret är ett sätt att få spela tillsammans med andra.
”Musiken betyder allt”
Jutta Seppinen lägger också fingret på det som många kursdeltagare pratar om – för en musiker var coronaåren alldeles förfärliga och nu efteråt inser hon varför:
– Jag förlorade helt lusten och passionen för musiken, och i dess frånvaro insåg jag på riktigt hur viktig musiken är för mig, hur världen skulle se ut om vi inte hade någon musik.
Martin Wegelius-institutets sommarläger handlar nödvändigtvis inte om att forma proffsmusiker – även om sådana också finns med på deltagarlistan – utan snarare om att hitta glädjen i att få musicera tillsammans. Många solister övar till vardags nästan enbart på egen hand, men här får de en möjlighet att spela med andra, vilket enligt Susanne Norrback-Råman tillför en ny dimension.
– Musik är en konstform som ska delas. När vi spelar tillsammans blir det så mycket mera.
Kursen i kör- och orkesterdirigering är en del av helheten Stora musikkursen. Många av deltagarna känner varandra, och samma ansikten ser vi senare i orkestrarna.
Den sociala biten spelar också en viktig roll. Många återkommer år efter år och har fått nya vänner. Medan många äldre deltagare har ett tight schema och koncentrerat bär runt på sina instrument mellan de olika lektionerna, springer de yngre runt i korridorerna eller sitter i pausrummet och spelar kort med fritidsledarna. Att man dessutom bor och andas musiken en hel vecka gör att allt blir mycket mer intensivt än ett dagsläger eller en kvällskurs.
Martin Wegelius-institutets musikläger fyller Västra Nylands folkhögskola med sång och musik under en hel vecka.
– Det är också roligt att se att våra kurser lockar folk i alla åldrar, i år har vi allt från femåringarna på minikursen och åttaåriga blåsmusiker till ett gäng vuxna deltagare, varav den äldsta har fyllt 84, Susanne Norrback-Råman.
Sonja Finholm, text och foto