Mer än bara språkundervisning

- Det bästa är att se deltagarna utvecklas och våga prata svenska mer. 

Så säger pedagog Lotta Vaenerberg, som undervisar i personalsvenska för musiklärare vid Grankulla musikinstitut. 

Lotta Vaenerberg, till utbildningen klasslärare med specialisering i musik, har ett specialuppdrag, nämligen att undervisa musiklärare vid Grankulla musikinstitut i personalsvenska. Deltagandet i språkundervisningen är frivilligt för de anställda, men deltagarna får lön för sin tid. Grupperna består av tre till fem deltagare som träffas regelbundet både på distans och fysiskt, till exempel på ett lokalt café. Tröskeln för deltagande ska vara lågt. 

- Vi har hållit på i ungefär fem eller sex år. Det var faktiskt rektorn på Grankulla musikinstitut Satu Roberg som tog fasta på att det fanns ett intresse bland lärarna att lära sig mer svenska. Lärarna upplevde bland annat att de inte hade ordförrådet för att undervisa på svenska. Satu valde därför att satsa på personalsvenska och alla som är intresserade ska kunna delta. 

Att Vaenerberg själv också undervisar musik visade sig vara viktigt med tanke på att det för deltagarna handlar om mer än bara språkundervisning.  

- Det är fint att se att lärarna vill lära sig mer svenska. De deltar i språkundervisningen för att kunna ge så bra musikundervisning som möjligt och jag finns där som stöd för dem. 

Via svenskaundervisningen kan lärarna tillsammans fundera på lösningar och få kollegialt stöd samtidigt som de utvecklar sitt språk. Då läraren och eleven förstår varandra bättre, kan det vara lättare att hantera olika undervisningssituationer, säger Venerberg.  

Om läraren inte kan uttrycka sig som den vill eller behöver kan det leda till högre tröskel att ta itu med diverse situationer eller ta sig an nya uppdrag. 

- En deltagare berättade att hen efter språkundervisningen vågat vara konferencier på svenska. Då vet man att undervisningen har varit till nytta! 

Vaenerberg har också under det senaste året fått på både svenska och finska hålla Tips och Råd om hur man bemöter elever med neuropsykiatriska diagnoser och andra utmaningar för cirka 15 lärare i Grankulla musikinstitut, Musikinstitutet Kungsvägen och Sandels musikinstitut. 

- Den finaste kommentarer jag fick efter mina Tips och råd var att "Nu behöver man inte gå på hälsovård när man kan prata med Lotta. Nu orkar jag ända till pensionen". 

Tips till organisationer som vill ordna språkundervisning för personalen: 

  • Hitta en språklärare som också kan musik. Det underlättar massor. 

  • Skapa en positiv stämning kring språket. Inkludera gruppen, alltså lärarna, i planeringen, gå till biblioteket eller sitt på ett café och prata öppet och ledigt. 

  • Glöm inte den positiva responsen; också vuxna tycker om att bli berömda för sitt arbete. 

Nästa
Nästa

Mål: Fler behöriga musiklärare i Svenskfinland