Mål: Fler behöriga musiklärare i Svenskfinland
Framtidens musiklärare behöver vara musikaliskt mångsidiga, kunna ta hand om stora grupper med varierande behov och dessutom föra vårt gemensamma kulturarv vidare. Ingen enkel uppgift. Men tack vare en ny studiehelhet får tio lärare nu möjlighet att förkovra sig i sitt favoritämne.
Musiklektor Marina Lindholm är en av spindlarna i nätet bakom Sibelius-Akademins nya behörighetsgivande utbildning i musik. Det är hon som tillsammans med sina kollegor valt ut de tio som nu i sommar påbörjar sina studier – en helhet på 60 studiepoäng som ger ämneslärarbehörighet i musik för grundskolan.
Marina Lindholm, musikpedagog och lektor vid Sibelius-Akademin, är en av de som ansvarar för den nya musiklärarutbildningen.
Marina Lindholm ser fram emot att få ta sig an gruppen.
– Det var väldigt hög nivå på ansökningarna och jag är övertygad om att de här inte bara kommer att bli duktiga musiklärare utan också fina framtida ambassadörer för musiken. Bakgrunden till att Sibelius-Akademin i samarbete med Svenska kulturfonden nu beviljat finansiering för studiehelheten handlar om att det finns för få behöriga musiklärare och stora ojämlikheter i musikundervisningen i våra skolor. Det här är något som även Marina Lindholm själv ser på fältet. Utöver lektorstjänsten är hon också koordinator för skolnätverket BRAVO!, vilket gör att hon årligen besöker många skolor runt om i Svenskfinland.
– Jag ser många klasslärare som brinner för musikundervisningen, även om förutsättningarna för att undervisa inte alltid är de bästa. En del skolor saknar till exempel musiksal, har valt bort musiken i de frivilliga timresurserna eller saknar instrument och annan utrustning som behövs för att man ska kunna uppfylla målen i läroplanen.
Marina Lindholm påminner om att musik inte är något andrahandsämne som enbart behövs för att förgylla festerna. Forskning har visat att konstämnen har stor betydelse för barns och ungas välmående.
– När man musicerar och skapar tillsammans utvecklas också den sociala kompetensen och känslan av samhörighet och gemenskap ökar. Klasslärare tar ofta själva hand om bildkonsten, speciellt i egen klass, medan musiklektionerna gärna ges över till någon annan. Musikundervisningen ställer nämligen stora krav på läraren. Det räcker inte med att du är intresserad eller kan sjunga – för att undervisa i musik och uppfylla läroplanen behöver du vara musikaliskt mångsidig.
Utbildningen ska höja nivån
Marina Lindholm är mån om att påpeka att den nu aktuella utbildningen inte handlar om någon enkel kortkurs som enbart ska ge deltagarna behörighet och därmed något högre lön, utan att det är fråga om en krävande studiehelhet.
– Ribban är högt ställd, både i urvalsproven och nu när studierna inleds. Vi behöver överlag höja nivån. De flesta klasslärare utexamineras med endast fem studiepoäng i musik och det räcker inte långt, speciellt om du inte sysslat med musik på fritiden. Ta till exempel bandavsnittet som finns i grundskolans läroplan – om du själv aldrig spelat ett bandinstrument, så är det svårt att undervisa ukulele, gitarr, bas eller trummor.
Hon hänvisar till en doktorsavhandling från 2019 som visar att endast var femte blivande klasslärare tycker att de kompetenta eller nästan kompetenta att undervisa musik. 60 procent av de tillfrågade uppgav att det är helt omöjligt.
Intresset för behörighetsutbildningen var stort och bland alla sökande gick 15 vidare till urvalsprovets andra omgång. De tio som valdes ut kommer från olika delar av Svenskfinland. De fristående studierna inleds med en två veckors kurs redan i sommar och fortsätter sedan med närundervisning ett veckoslut per månad i två år. Tanken är att man ska kunna jobba vid sidan om och även kunna utföra en del av studierna på sin egen hemort, till exempel i samarbete med den lokala musikskolan.
– På det sättet får vi i den bästa av världar också till en bättre kontakt mellan skolan och andra instanser, säger Marina Lindholm.
När det gäller innehållet handlar det om ämnesspecifika studier i allt från bandspel, piano och sång till körledning och musik och rörelse. De som utexamineras blir behöriga ämneslärare i klasserna 1–9, vilket innebär ett litet lönetillägg. För lärare i enhetsskolor betyder det också att de kan ha undervisningstimmar i de högre klasserna.
Musikpedagog Marina Lindholm talar varmt om musikens betydelse i skolan. ”När man musicerar tillsammans utvecklas den sociala kompetensen och känslan av samhörighet och gemenskap ökar.”
Mångkompetenta lärare efterlyses
Marina Lindholm och hennes kollegor har även tidigare erfarenhet av att planera en behörighetsgivande fortbildning. År 2009 genomfördes en motsvarande studiehelhet, den gången med statlig finansiering.
– Resultaten var goda, de flesta av de som studerade då landade i klassrum runt om i Svenskfinland, precis som vi önskade. Jag tänker också detta som ett långsiktigt projekt. De som utexamineras om två år får i sin tur sprida kunskapen vidare, öka intresset för musik bland sina elever och förhoppningsvis lotsa in fler i musikens värld. Som skolans musiklärare har du hela byns barn i dina händer, ur ett musikaliskt perspektiv. Skolans uppgift är inte att skapa solister, här är hela gruppen i fokus, men det är du som behöver upptäcka talangerna och skicka dem vidare till institut och musikskolor.
Utbildningsanordnarna hoppas att den aktuella utbildningen på längre sikt ska resultera i fler sökande till musikpedagogikstudier vid Sibelius-Akademin.
– När jag själv studerade var vi så många att det räckte till en egen kör. Nu har vi bara några enstaka svenskspråkiga grundstuderande per årskurs, om ens det.
Vilka kompetenser behöver man då ha som framtidens musiklärare?
Marina Lindholm beskriver en bred yrkesskicklighet där du behöver kunna jobba ämnesövergripande och samtidigt se till hela gruppens behov, inklusive elever med olika specialbehov, och få alla att fungera tillsammans.
– Trots att jag jobbat över 30 år som musiklärare är jag fortfarande passionerat intresserad av mitt yrke. Jag ser musikläraren som eldsjälen som för vårt gemensamma kulturarv och musiken vidare.
-
Vad? Utbildning som ger dig 60 studiepoäng inom undervisningsämnet musik samt
ämneslärarbehörighet i klasserna 1–9.
Var? Sibelius-Akademin i Helsingfors.
För vem? Den som har en högre högskoleexamen eller pedagogiska studier för lärare.
Riktar sig främst till lärare som arbetar i en svensk- eller tvåspråkig miljö.
När? Den första gruppen startar sommaren 2025. Studierna beräknas ta två år.
Hur? Utbildningen finansieras av Konstuniversitetet Sibelius-Akademin med stöd från
Svenska kulturfondens SKAPA-satsning.
Sonja Finholm, text och foto