Musikglädje i raseborg

I Raseborg har stadens kulturtjänster traditionellt satsat cirka 10 000 euro/år på kulturfostran. I tur och ordning, vart tredje år, har småbarn, lågstadier och högstadier/gymnasier fått någon form av kulturupplevelse. År 2015 var det daghemmens tur och småbarnsmusikläraren Monica Henriksson besökte alla svenska daghem ett par gånger för att musicera med barnen under rubriken “Djungelskoj”. Dessa musikstunder fick ett så positivt mottagande bland både barn och personal på daghemmen att stadens kulturplanerare Sanna Himmelroos föreslog en fortsättning på projektet och då föddes projektet MusikGlädje. 

Barnen värda det bästa

– Vi har en skyldighet att främja kulturfostran i staden. Om jag ordnar en gratis barnkonsert deltar inte alla familjer. Vi måste nå alla barn, oberoende av deras socioekonomiska ställning, och det kan vi göra genom att erbjuda kultur via dagvården, motiverar Sanna Himmelroos. 

Ekenäs konsertgarantiförening gick in som huvudman och anställde Monica för projektet “MusikGlädje”. Sanna fick under jobbtid ansöka om bidrag från olika håll, koordinera helheten och fungerade som limmet mellan konsertgarantiföreningen, daghemmen och Monica. 

– Det som drev oss alla vidare var vår gemensamma syn att barnen är värda det bästa, säger Sanna.

Positiv respons 

När småbarnsmusiklärare Monica Henriksson åtog sig uppdraget hade hon två mål.

– Målet var att barnen på alla stadens daghem skulle få mångsidiga musikstunder i sin vardag. Musikstunder är något mer än att bara sjunga tillsammans – det är också musik och rörelse, rytmik och spel på instrument. Samtidigt ville jag också få bort känslan av att musik är svårt och bygga upp en bättre musikalisk självkänsla hos personalen. Bland personalen fanns det nog en del som inte så ivriga att delta, speciellt inte i de fortbildningar jag ordnade för dem. Men responsen blev ganska snabbt positiv. Man bad till och med om mera fortbildning, så det blev både röstvård och lektioner i ukulele, gitarr och kantele.

MusikGlädje kom att omfatta båda språkgrupperna. Monica musicerade vid de svenskspråkiga daghemmen medan Nanne Vaihinen besökte de finskspråkiga. 

Plan för kulturfostran 

MusikGlädje förverkligades i Raseborg under åren 2015–18 (länk till slutrapporten finns i slutet av artikeln). När MusikGlädje avslutades fortsatte samarbetet mellan stadens småbarnspedagogik och Musikinstitutet vid Raseborgs kulturinstitut så att Monica följande år fick avsätta 4 veckotimmar av sin undervisningsskyldighet till att musicera i förskolorna medan Nanne Vaihinen besökte de finskspråkiga förskolorna 2 timmar/vecka. På grund av inbesparingar upphörde detta dock efter ett par år. 

Vid Raseborg stad har man numera utarbetat en plan för kulturfostran. Planen godkändes år 2021 och inom ramen för denna får förskolebarnen numera varje år ta del av föreställningen “Det försvunna instrumentet” (se skild artikel) och en förberedande musiklektion där musikpedagogen lär ut rytmik, rörelse och sånger som ingår i föreställningen.

Efter satsningen på musik har man i Raseborg satsat på ett 2-årigt projekt med dramaundervisning inom småbarnspedagogiken. 

– Teaterskolan Konfettis dramapedagoger har haft hand om såväl skolningen av personalen som programmet för barnen, både på svenska och finska. Tanken är att 4–5-åringarna sedan i fortsättningen skall bjudas på drama inom ramen för vår plan för kulturfostran, säger Sanna Himmelroos.

Föregående
Föregående

En färgglad broschyr gick hem hos familjerna

Nästa
Nästa

Musiklek på daghemmen?