En färgglad broschyr gick hem hos familjerna

Under pandemin har det varit speciellt svårt att nå nya elever. Vid Raseborgs musikinstitut funderade man också på vad man kunde göra för att synas och höras i bruset. Hur kunde man nå eleverna och deras föräldrar?

Monica Henriksson, småbarnsmusiklärare och körledare vid musikinstitutet, föreslog att man skulle göra en helt vanlig reklambroschyr. Visst hade man försökt dela ut små infolappar att läggas upp på dagisväggar tidigare, men dem glömmer föräldrar lätt bort när de väl lämnar dagisgården.

– Jag såg framför mig en lockande, färgglad, informativ broschyr som märks och syns, får mottagaren på gott humör och som familjen skulle få ta med hem. Tillsammans med en kollega skrev vi texten och tack vare samarbete med Luckan kom vi i kontakt med Anette Ström. Hon svarade för illustrationerna och formgivningen av produkten och vi är synnerligen nöjda med slutresultatet. 

Broschyren gjorde reklam för musiklekskolan och skrevs i allmänna ordalag, så att den skall vara aktuell i många år. Den trycktes upp i cirka 2000 exemplar, på den ena sidan med svensk information och på den andra sidan samma sak på finska.

– Vi delade ut den till alla barn på daghemmen och den fanns att få via Luckan och rådgivningarna. Nu när biblioteken förhoppningsvis är öppna igen, så kan man även plocka åt sig en broschyr därifrån.

Och responsen var positiv.

– Flera föräldrar sade att broschyren såg så färgglad och trevlig ut att den genast väckte deras intresse. Om det beror på broschyren vet jag inte, men följande höst var alla mina musiklekisgrupper i Ekenäs fullsatta och även de andra enheterna hade flera anmälningar än tidigare år.

Föregående
Föregående

Det försvunna instrumentet

Nästa
Nästa

Musikglädje i raseborg