Vibrationer inom småbarnspedagogiken i vanda

När Ulla Hairo-Lax tillträdde som biträdande rektor vid det tvåspråkiga musikinstitutet i Vanda år 2019 funderade hon på hur man kunde nå ut med konstundervisningen till så många daghem som möjligt. Likt många andra städer tillät Vanda stad nämligen ingen grundläggande konstundervisning på daghemmen, eftersom det i jämlikhetens namn inte får erbjudas avgiftsbelagd verksamhet där på dagtid. 

Två år senare råkade Ulla se att man kunde ansöka om projektpengar från Utbildningsstyrelsen för projetet  “Värinää varhaiskasvatuksessa”. Målet med projektet var att utveckla den grundläggande konstundervisningen vid daghemmen, i samråd med småbarnspedagogiken. 

– Stadens kulturchef gav grönt ljus för konstundervisning vid daghemmen, förutsatt att vi fixade fram pengarna själva. På två veckor lyckades jag skriva en gemensam ansökan tillsammans med konstskolan Orvokki. Vårt mål och vår förhoppning var att få igång konstprojekt vid daghemmen och visa att det är värt att fortsätta satsa på det, också sedan när projektpengarna är slut, säger Ulla Hairo-Lax.

Lektioner åt barnen, skolning av personalen och inköp av instrument

UBS beviljade 40.000 euro för projektet, vilket räckte till verksamhet under ett års tid vid tre finska och ett svenskt daghem. Alla över 100 daghem i Vanda gavs möjlighet att anmäla sitt intresse. 

– De fyra daghemmen valdes på olika grunder och behov. Vid något daghem fanns det till exempel redan ett spirande intresse för konstundervisning medan det vid ett annat daghem fanns många invandrarbarn som man ville integrera. Under läsåret 2021–22 fick två av daghemmen lektioner i både musik och bildkonst, det tredje daghemmet enbart musik och det fjärde enbart bildkonst. Vid varje daghem fick två grupper 3–5 åringar en lektion i veckan. I varje grupp hade man plats för cirka tio barn. Alla barn rymdes inte med i grupperna, men eftersom vi också erbjöd hela personalen skolning så nåddes alla barn i slutändan ändå av verksamheten. 

Förutom lektioner för barnen och skolning av personalen fick daghemmen också instrument.

– Alla fyra daghem fick Orff-instrument, rytminstrument, ett par ukulelen, tonboxar och  redskap för bildkonstundervisningen. Vanda stad satsar på det digitala och därför köpte vi också 2 Ipads till varje daghem och utbildade personalen i att använda olika applikationer. 

Hoppas på fortsättning

Under projektets gång hade Ulla tillsammans med konstskolans ledande lärare Marja Juutinen regelbundna möten med daghemmens föreståndare och  bildkonst- och musikleklärarna. 

– Vi utbytte information och delade med oss av erfarenheter, allt för att kunna utveckla verksamheten på bästa sätt. Vi publicerar en digital slutrapport och lärarna dokumenterade därför varje lektion. Alla som deltog var väldigt nöjda med projektet och vi hoppas förstås att man från stadens sida nu skulle inse vikten av att ge konstundervisning åt dagisbarnen. Man kunde också i Vanda utarbeta någon modell, som till exempel den som Esbo stad har  (se skild artikel) så att vi kunde fortsätta att erbjuda konstundervisning åt alla barn vid så många daghem som möjligt.

Föregående
Föregående

Visit Vasa med TaiKon

Nästa
Nästa

Musicture = music + pictures