Ordkonst passar ihop med alla andra konstformer

Katja von Wendt är i grunden litteraturvetare med modersmålslärarbehörighet. Hon har tidigare jobbat som modersmålslärare men sedan ett par år tillbaka är hon heltidsanställd ordkonstlärare vid Sydkustens landskapsförbund i Helsingfors.

Katja undervisar de lite äldre eleverna i en distansgrupp och leder en vuxengrupp. Till hennes uppgifter hör också läroplansutveckling och dessutom är hon styrelsemedlem i Föreningen för ordkonstundervisning i Finland.

 

Ordkonsten växer

– Läs- och skrivkunnighet lyfts hela tiden fram som en utmaning i samhället idag. Samtidigt har det skapande och kreativa läsandet och skrivandet till stor del försvunnit ur skolornas läroplan, till förmån för den typ av textbearbetning som är lättare att mäta, bedöma och motivera nyttan med ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Ändå är det specifikt skönlitteraturen som berör och engagerar barn och unga, både som aktiva läsare och kreativa skribenter. Allt detta har säkert bidragit till att intresset för ordkonst vuxit explosionsartat. 

Katja brinner för det kreativa skrivandet.

– Inom ordkonst är läsningen endast en del av upplevelsen, man får också reflektera, diskutera och skapa själv. Vi jobbar ofta litteraturinspirerat, vilket betyder att läraren introducerar ett verk eller en författare, lyfter fram tematik, handlingsmönster, stil eller något annat typiskt för verket och utifrån det skapar deltagarna egna texter. Det är ganska tidskrävande men givande och roligt! Det fina med ordkonsten är att fokus ligger på att hitta sin egen röst och sitt eget uttryck. Det går bra att börja med ordkonst även som äldre! Det är aldrig för sent.

 

Jämn könsfördelning tack vare samarbete med skolor

Ordkonsten är speciellt populär bland elever i åk 1–6 och överlag är könsfördelningen glädjande jämn. Många deltagare kommer från läsande hem, men en del har också hittat ordkonsten via skolan eller kompisarna. I synnerhet tack vare klassordkonsten hittar många elever en ny, rolig hobby som tidigare varit obekant för dem.

Klassordkonst är ett samarbete med skolor, där ordkonstläraren besöker klassen en gång per vecka och leder sammanlagt 10–12 lektioner. Vanligen handlar det om elever i årskurs 3. Under lektionerna får eleverna bekanta sig med ordkonst och inspireras till kreativt läsande och skrivande. Klasslärarna berättar om ett ökat intresse för läsning i de klasser som har tagit del av klassordkonst och många elever fortsätter i ordkonstgrupper efter klassordkonsten.

– Samtidigt får klasslärarna inspiration och en möjlighet att bekanta sig med ordkonstmetoder då de följer med vår undervisning. Även om ordkonst nämns i läroplansgrunderna är det få klasslärare som fått utbildning eller deltagit i fortbildning om ordkonst, så via klassordkonsten får de en praktisk inblick i hur vi jobbar.

 

Ordkonst fungerar på distans

Men att nå 10–18-åringar som tidigare inte sysslat med ordkonst är inte alltid så lätt. Därför har man nu under pandemin testat på att hålla distanslektioner och i motsats till många andra konstformer har ordkonsten fungerat ypperligt på distans.

– Vi har haft deltagare både från Nyland, Åboland och Österbotten. Det går bra att undervisa och ge uppgifter bakom skärmen, likaså kan man kommentera och bearbeta texter. Det som är mer utmanande att skapa är förstås den sociala gemenskapen. Tack vare distanskurserna kan vi även erbjuda ordkonstundervisning för elever som bor på orter där närgrupper inte finns och distansgrupperna har säkert kommit för att stanna, tror Katja.

Premiumelever träffas på Luckan i Helsingfors eller på distans.

Samarbeten och material

Ordkonsten samarbetar med många aktörer. På daghem håller man rimlek utgående från bilderböcker och barnpoesi, vid biblioteken ordnas Ordplask- och Rimjam-tillfällen och till exempel Esbo stads daghem kan beställa besök av ordkonstlärare via Kulturspaning.

Sydkustens ordkonstskola producerar även pedagogiskt material i samarbete med andra aktörer. Material till bokpaketen för årkurserrna 1 och 5, finansierade av Lisi Wahls stiftelse och Förbundet Hem och Skola, samt ett pedagogiskt material för att fira Alfons Åberg i samarbete med Svenska Nu är några exempel på dessa samarbeten. Med understöd av undervisnings- och kulturministeriet har Sydkustens ordkonstskola även skapat för alla tillgängliga virtuella ordkonstlektioner för elever i årskurserna 1–2 samt poesifilmer för barn under skolåldern.

 

Some och synlighet

Ordkonstskolan rekryterar och informerar om verksamheten också via sociala medier.

– Den bästa rekryteringen sker dock via djungeltelegrafen – nöjda elever och föräldrar lockar med sig nya elever. Men visst använder vi också sociala medier, även om ordkonst ibland känns utmanande att förmedla den vägen. Vi har ett gemensamt Instagram-konto för alla grupper där vi visar upp vår verksamhet. Varje höst och vår ordnar vi ordkonstshower, helst live förstås, där eleverna får uppträda med sina texter. Vi ger också årligen ut en antologi, där alla som vill får vara med.

 

Nya samarbetsformer

Katja drömmer om ett Allkonsthus, där alla konstformer skulle samsas, sida vid sida. Det kunde både fungera som en naturlig träffpunkt för konstintresserade barn och unga, ett kreativt, levande svenskt rum och som ett startskott för nya, spännande samarbeten mellan konstskolor.

– Att jobba tvärkonstnärligt på lika villkor tror jag skulle inspirera och motivera elever inom alla konstformer. Det finns otaliga möjligheter till samarbete och ordkonsten passar perfekt ihop med alla andra konstformer.

 

Varför ordkonst?

Katja njuter av att få jobba med kreativa elever och kollegor. Det är fint att få ta del av allas underbara, inre världar. För att låna filosofen Wittgensteins tankar, så går gränsen för vårt universum vid gränsen för vårt språk. Språket är grunden till allt! Men ordkonst ska absolut vara – och är – roligt! 

– De bästa stunderna i detta yrke är när man får se den oerhörda glädje som föds hos barn och unga när de får uttrycka sig själva via sitt skapande och dessutom märker att de får bekräftelse för det de vill förmedla!  

Föregående
Föregående

Ordkonstklubb i lågstadiet

Nästa
Nästa

Man kan njuta av texter både i grottan och på scenen