De vill skapa flow i inlärningen
Med hjälp av musik och fyndiga texter går det som en dans att lära sig nya ord, kroppsdelar eller varför inte multiplikationstabeller. Arbetsgruppen bakom projektet Fakta Flow erbjuder ett nytt pedagogiskt verktyg – i rap-format.
-
Vill du lyssna på låtarna?
Du hittar dem på
Sidan kommer att uppdateras med mer material vartefter fler låtar blir klara.
Ordtjuven, slug, värst av alla skurkar
Stjäl andras ord, sorterar dem i burkar
Substantiv, adjektiv, verb, dessa tre
Hans favoritordklasser av alla nio, du ska få se
Giulia Oreto har jobbat många år som danslärare och själv dansat mycket hiphop, så musikstilen för projektet var given.
Foto: Privat
Tänk dig den här texten, men som rap-musik. Då kanske det plötsligt blir betydligt roligare och förhoppningsvis också enklare att lära sig de olika ordklasserna. Det tror i alla fall Giulia Oreto, klassläraren som står bakom projektet Fakta Flow.
– Idén väcktes när jag för ett par år sedan jobbade i en lågstadieskola. Vi pratade om vattnets kretslopp i naturen och jag tyckte att mitt material var inspirerande och bra, men många i klassen hade svårt att hänga med. Det var då jag kom på att man kanske lär sig bättre med hjälp av musik.
Giulia har också tidigare testat tonsatta multiplikationstabeller som hon hittat på Youtube och även skrivit egna rap-låtar med elever inför skoljulfester. Här någonstans föddes tanken på att göra något unikt – ett finlandssvenskt pedagogiskt material i form av rap-musik.
– Jag är själv en ganska råddig person, eller kanske det kallas kreativ, men just därför har jag lätt att förstå att vi människor lär oss på olika sätt. För någon det kanske fungerar att rabbla ordklasser, medan andra lär sig bättre av att nynna eller att få fakta presenterat mer som en berättelse, säger Giulia.
Bakom Fakta Flow står musikproducenten Sebastian Kurtén och läraren och dansaren Giulia Oreto. Foto: Privat
Från ordklasser till författare
Tanken är att låtarna ska fungera som stödmaterial i undervisningen i lågstadiet. Tre låtar är helt färdiga – Solsystemet, Vattnets kretslopp och Ordtjuven. Giulia och musikproducenten Sebastian Kurtén jobbar som bäst med ytterligare två som är fem före färdiga – Kroppen och Finlandssvenska författare. Målsättningen är att producera åtta, tio låtar och att under nästa år ge ut dem på en EP. Hennes egen favorit är Ordtjuven, som leker med olika ordklasser och på ett roligt sätt beskriver substantiv, adjektiv och verb.
– Matematik är ett annat tema vi funderar på. Sedan finns det också ämnen inom omgivningslära och ännu mer i modersmålet som jag tycker skulle göra sig bra som rap.
Teamet bakom Fakta Flow har fått finansiering via Svenska Kulturfonden. I det första skedet fick de bidrag för att skriva lyrik och musik till fem låtar, och nu hoppas de på ytterligare finansiering för att färdigställa resten av materialet. I framtiden hoppas Giulia också kunna involvera ännu fler musiker i projektet.
Fakta Flow är ett nytt pedagogiskt stödmaterial i form av rap-låtar med faktainnehåll anpassat för lågstadiebarn.
Nästa steg att testa låtarna
Inför de kommande låtarna vill Giulia Oreto gärna ha input av lärare – vad fungerar, vad fungerar inte och vilka teman behövs i klasserna?
– Nästa steg är att ta kontakt med skolor för att få testa materialet i verkligheten. Som lärare vet jag att man ofta överöses med material och projekt, men jag hoppas att vår idé ska väcka intresse. Det handlar ju trots allt om att skapa förutsättningar för alla barn att ta in ett material och lära sig. De lärare som lyssnat på låtarna har varit positiva.
Giulia drar också paralleller till rim och ramsor, som alltid funnits i vårt språk och som ofta hjälper oss att minnas olika saker. Hon hoppas att rap-låtarna kan fungera som ett slags ramsor 2.0, som förhoppningsvis tilltalar dagens elever.
Tanken är att låtarna ska finnas tillgängliga för alla som jobbar i skolan. Just nu finns de i den webbaserade materialbanken Läroteket. Exakt på vilken eller vilka plattformar de ska finnas i framtiden vet arbetsgruppen inte ännu, men musiken och texterna ska vara lättillgängliga. Giulia drömmer också om att skapa ett arbetsmaterial som kan användas tillsammans med låtarna, och att i något skede även göra animeringar av låttexterna.
– Det finns hur många idéer som helst! Men nu behöver vi först testa materialet och nå ut till lärarna. Sedan är vi redo att växa.
Ordtjuven då, hur gick det för honom?
Göm dina adjektiv, håll om dem hårt
Om han får tag i dem, då blir det nog svårt
Hur ska du beskriva vad som är bra bättre bäst
Hur ska vi förstå hurdant de e du gillar mest
Nä nu ska vi stå på oss, låt oss skrämma honom
Vi vill ju tala i fred, de här måste ta slut nån gång!
Text: Sonja Finholm