Fadderklassverksamhet vid karleby rockskola

I över tio års tid har Karleby rockskola erbjudit stadens grundskolor möjlighet till stöd i musikundervisningen. Årligen får cirka 13 skolklasser “Fadderklass-status”, vilket betyder att de får komma sju dagar under läsåret tillsammans med sin musik- eller klasslärare till Rockskolan. Där får de smågruppsundervisning i piano, trummor, akustisk gitarr, elgitarr, ukulele och bas.

– Redan på 1990-talet startade man fadderklassverksamhet vid naturskolan i samband med ungdomscentret Villa Elba. Inom stadens bildningsväsende började man fundera om man inte kunde göra något motsvarande inom musik. Eftersom såväl ungdomstjänsterna, dit Karleby rockskola hör, och undervisningstjänsterna lyder under bildningsväsendet, så var det rätt enkelt att börja planera samarbeten. Karleby rockskolas utrymmen stod dessutom tomma till långt in på eftermiddagarna, så pusselbitarna föll rätt snabbt på plats, berättar Veli-Matti Erkkilä. 

Välkommet inslag i grundskolans verksamhet

Efter 24 år som lärare på musikklasserna vid Mäntykankaan koulu började Veli-Matti år 2011 bygga upp fadderklassverksamheten vid Rockskolan. Idag ansvarar han för den pedagogiska delen och undervisar tillsammans med skolans fadderklass- och sånginstruktör Miia Kaunisto. Varje år skickar man inbjudan till alla lärare i årskurserna 1–9, i praktiken har man dock mest elever från årskurserna 4–9. 

– De lärare som undervisar musik har ofta stora undervisningsgrupper och få instrument. Genom fadderklassverksamheten kan de erbjuda sina elever undervisning i smågrupper. Andra kanske saknar en musiksal i samband med en renovering av skolfastigheten och då kan vi erbjuda lite hjälp i den situationen. Och samtidigt som vi undervisar eleverna, får klasslärarna också fortbildning, konstaterar Miia. 

Specialgrupper 

Miia och Veli-Matti tar också emot elever med särskilda behov och elever som till exempel går i sjukhusskola. Man har även undervisat invandrargrupper.

– E-moll är E-moll, även om vi saknar ett gemensamt språk. När det gäller att beakta kulturella skillnader är vi måna om att höra klasslärarna och rådfråga dem. Nyckelordet är samarbete, säger Miia.

En fadderklass väljs årligen också från Kelviå, Lochteå eller Ullava, tidigare randkommuner som numera hör till Karleby. De långväga eleverna bjuds då också på buss-skjuts till Karleby. Det har också hänt att man lastat bilen full med instrument och åkt ut till någon skola längre bort från centrum för att hålla musikverkstad i skolans utrymmen.

– Vi har det bra ställt eftersom andra funderar på ekonomin medan vi får koncentrera oss på själva verksamheten. Vår uppgift är att ge så många skolelever som möjligt en chans att få lära sig att spela instrument och uppleva musicerandets glädje i grupp. 

Föregående
Föregående

Blåsorkester lockade nybörjare

Nästa
Nästa

Det försvunna instrumentet