Lär känna symfoniorkestern - ett samarbete mellan tre aktörer

Inom ramen för städernas planer för kulturfostran bjuds många elever på skolkonserter. Johanna Lönnfors, biträdande rektor vid Borgånejdens musikinstitut, har i flera års tid varit med om att arrangera skolkonserter både i Borgå och Lovisa. I Borgå går årskurs 2 på konsert medan det är elever i årskurs 4 som bjuds på det i Lovisa. 

 

Välkommet inlägg i skolans vardag

I Borgå och Lovisa betalar stadens kulturtjänster skjutsarna till konserterna medan musikinstitutet står för planeringen av programmet. Felix von Willebrand, rektor för Borgånejdens musikinstitut, har också ett förflutet som intendent för Lojo stadsorkester och därför har man samarbetat en hel del med den orkestern. 

År 2021 gav orkestern en konsert i Lovisa kyrka på den finländska musikens dag i början av december. Dagen innan fick eleverna från stadens 12 lågstadier komma på generalrepetitionen, ett genrep som dock omformats lite för att ännu bättre passa publiken. Det var i det längsta osäkert om man kunde ordna konserten på grund av alla restriktioner, men när stadens infektionsläkare gav grönt ljus för arrangemangen kom man mangrant på konsert. 

– Skolcheferna och rektorerna i staden tycker att det är ett viktigt och välkommet inlägg i  verksamheten och det är vi förstås glada över.

 

Fungerande tvåspråkighet

Konserterna i Lovisa är tvåspråkiga och eleverna från stadens 12 skolor blandas oberoende av språk. Under coronatiden har man förstås planerat sittordningen noggrant, med ordentliga mellanrum såväl i bussarna som i kyrkan. 

Johanna har i flera års tid lett programmet på svenska medan en av musikinstitutets lärare ofta skött de finska speaken. 

– I Lovisa är man så van att ordna tvåspråkiga tillställningar, så jag tror inte ens att någon tänkt tanken att ha skilda konserter för svenska och finska elever. En fungerande och naturlig tvåspråkighet är fint.

 

Materialpaket och skolbesök

Planeringen av en konsert inleds vanligtvis redan föregående vårtermin, då man från musikinstitutets sida kontaktar skolorna. Under hösten får alla klasser besök av en så kallad orkesterfadder. Några lärare från musikinstitutet delar på jobbet och håller en lektion i varje klass som deltar i konserten. Orkesterfaddern berättar om det kommande konsertprogrammet, hur man jobbar i en orkester samt övar tillsammans med eleverna.

– Vi sammanställer ett materialpaket som skolorna får på förhand. Eleverna kan lyssna på verken, ta del av lite bakgrundsfakta kring dem och öva lite rytmer och rörelser så att de kan delta i vissa stycken också på konserten. Ibland har några ur publiken också fått komma fram och dirigera orkestern under själva konserten.

En dylik satsning kräver alltid en hel del förberedelser, likaså försöker man alltid utvärdera efteråt tillsammans med lärarna. 

– Men det är värt allt jobb, speciellt när mottagandet är så positivt, såväl bland elever som bland lärare!

Föregående
Föregående

Musiklek på daghemmen?