Allsångstillfälle istället för skolturné

Ålands musikinstitut har en lång tradition av att ordna skolturnéer. Veckan efter påsk har lärare och elever dragit ut och besökt samtliga grundskolor, också skärgårdsskolorna. Indelat i några grupper har man som bäst lyckats besöka 26 skolor på fyra dagar. Skoleleverna har bjudits på en konsert varvat med lite mellansnack och mottagandet har varit helt bra. 

Barnens allsång

Läsåret 2021–22 valde man dock att istället för turnén bjuda eleverna i årskurs 1–4 på ett allsångstillfälle. Det blev två föreställningar på Alandica kultur- och kongresshus för sammanlagt 1200 elever. Modellen till upplägget lånade man från Skolmusik-festivalen.

– På hösten inleddes planeringen under ledning av Kerstin Olsson. Vi valde repertoar, bandade in ackompanjemanget och skickade ut det till skolorna. På konserten i april fick eleverna sjunga till ackompanjemang av ett lärarband. Försången leddes av tre av musikskolans elever medan regissören Petronella Wester var programledare, berättar Björn Blomqvist, rektor för musikinstitutet.

Och sjöng gjorde eleverna – så att taket nästan lyfte. Repertoaren bestod av 8–9 standard barnsånger, som till exempel Mango Tango, Grönäppel och Rödäppel, Vårvindar friska, Vinden drar och den stora hiten Varmkorv boogey. Tillfället räckte cirka 40 minuter.

– En praktisk sak som underlättade arrangemangen var att vi färgade sittplatserna på kartan för alla skolor. När skolorna fick den informationen fördelade de sedan själva platserna åt sina klasser. Vissa klasslärare gjorde till och med egna små biljetter och delade ut åt sina elever. På det sättet kunde de också beakta gruppdynamiken och minimera risken för eventuella oroligheter i leden. 

Viktigt med delaktighet och interaktion

– Den bästa responsen fick vi när lärare berättade att eleverna sjöng hela vägen tillbaka till skolan. Responsen var också att det här formatet är mycket bättre än när vi bara kommer till skolan för att spela och uppträda. Det är mycket trevligare att eleverna har något att jobba för, kan förbereda sig och får vara aktiva på själva evenemanget. 

Konserten streamades så att också de skolor som kanske inte hade möjlighet att delta kunde följa med evenemanget.

– För att vara första försöket lyckades vi över förväntan. Den enda missen var att vi inte hade mikrofoner bland publiken. De som följde med konserten via streamen hörde mest sången av försångarna. Men nu har vi lärt oss och kan beakta det nästa gång. För en fortsättning blir det säkert, så lyckat var det här. 

Dylika projekt kräver mycket jobb och allt kan inte räknas höra till den normala verksamheten för en lärare. De som bland annat svarade för inspelningar och arrangemang fick extra ersättning för det. 

Flickan med svavelstickorna

Vårterminen 2022 hade Ålands musikinstitut också en annan större satsning, nämligen musikalen I skenet av svavelstickorna. Musikalen, som hade premiär i Sverige år 2020, är skriven av Mirjam och Ester Blomberg och baserar sig på H.C.Anderses klassiker Flickan och svavelstickorna.

– Vi bjöd in alla elever i årskurs 1–6 och fyllde Alandica två gånger. Den produktionen streamades också till åldreboenden, så att far- eller morföräldrar kunde se sina barnbarn på scenen. I musikalen behövde vi också vuxna sångare, så vi gick ut med en öppen inbjudan och fick med, inte bara föräldrar, utan också sådana som var så att säga helt utomstående. Även i den lilla stråkorkestern fanns det några “civilister”. Vi försöker allt mer öppna upp verksamheten så att också andra än våra egna elever skall ha möjlighet att delta.

Föregående
Föregående

Skivan Som barn låg vi i gräset släpptes i november 2023

Nästa
Nästa

Inkluderande musikundervisning i jakobstad