Koncentration genom konstundervisning

Vi lever i en uppmärksamhetskris. Detta konstateras i ett avsnitt av podden Kropp & Själ med rubriken Därför har du svårt att fokusera (Sveriges Radio P1, 23.1.2024).

Uråldriga strukturer i hjärnan gör att vi bara kan fokusera på en sak i taget, men vi har fått för oss att vi kan hantera många saker samtidigt. När vi multitaskar växlar vi egentligen blixtsnabbt mellan olika uppgifter, vilket leder till att utförandet tar längre tid och resultatet blir sämre. När vi hela tiden blir avbrutna minskar kreativiteten och minnet försämras.

Självförtroendet lider när vi inte kan fokusera

Vi är ofta mest stolta över sådant vi uppnått som krävt mycket träning och oavbruten uppmärksamhet. Det kan handla om att lära sig spela ett instrument eller bli bra på en idrottsgren.

Men eftersom vår koncentrationsförmåga försämras, kommer vi i längden att bli mindre kompetenta och mera missnöjda med oss själva, säger hjärnforskaren Sissela Nutley i podden. Vi drar oss för att göra sådant som kräver träning och inte ger omedelbar belöning. Vi känner oss lata för att vi prokrastinerar och har svag självkontroll. Det finns faktiskt forskning som visar på samband mellan multitasking och ångest hos unga.

Skapande aktiviteter ger flow

Det är viktigt att veta att det inte är något fel på oss, utan att det är miljön vi lever i som försämrar vår koncentration. Tack och lov går den att träna upp - och här kan konstutövning spela en nyckelroll. Det kreativa skapandet ökar chanserna att uppleva det njutningsfulla medvetandetillstånd man kallar flow. Flow innebär att man blir uppslukad av en aktivitet och får en djup känsla av kontroll. Man glömmer tid och rum och hamnar utanför sitt självreflekterande medvetande.

Enligt författaren Johann Hari, som intervjuas i podden, finns det tre faktorer som ökar chansen att uppnå flow: Man ska sätta mycket tid på att göra en sak. Det man gör ska kännas meningsfullt. Och man ska göra något som är svårt, men ändå möjligt att klara.

Och vad kunde vara ett bättre sammanhang för att uppleva flow än konstundervisningen, där man får improvisera inom musik, dans och teater eller måla och skriva fritt?

SKAPA stärker välmåendet

När vi på Kulturfonden planerade SKAPA, vår satsning på konstundervisning, var barns och ungas välmående en utgångspunkt. Vi tänkte att risken för marginalisering troligen minskar, om man får vara del av en grupp där man skapar tillsammans. Men frågan är om inte stärkt koncentrationsförmåga, flow och känslan av stolthet över det man uppnått har ännu större effekt på välmåendet hos barn och unga inom konstundervisningen?


Katarina von Numers-Ekman, ombudsman i utbildningsteamet på Svenska kulturfonden

Porträttfotograf: Eva Persson
Bilden av de hoppande barnen är tagen av Mikael Robertsson