Fortbildande workshop en strategisk satsning för att nå potentiella cirkuspedagoger
I april 2025 slog fyra österbottenbaserade Skapa-projekt, det vill säga Skapa – fem kommuner kring jämlik konstfostran, Skapa i Vasaregionen, Skapa Korsholm och Vörå kommuner och Skapa Jakobstadsregionen sina krafter och ordnade en gemensam cirkusworkshop med syftet att inspirera och fortbilda blivande cirkuspedagoger. Workshoppen är ett svar på en efterfrågan som arrangörerna identifierat då det kommer till helårskurser inom den grundläggande konstundervisningen, Finlandsmodellen samt kortare workshoppar med barn.
– Det finns tyvärr få lärare i Österbotten i dagsläget som känner sig beredda att undervisa i ämnet. Vi ville nå dem som har en grund men som kanske behöver fler verktyg för att våga ta sig an att undervisa i ämnet, säger Sarah Bergkulla, projektledare för Skapa – fem kommuner för jämlik konstundervisningoch Sonja Backlund, projektkoordinator för SKAPA Korsholm och Vörå kommuner.
Enligt Bergkulla och Backlund är workshoppen en strategisk satsning för att bredda det konstpedagogiska utbudet i regionen och erbjuda barn en mångsidigare konstfostran.
– Cirkus är ett ämne som kombinerar rörelse, kreativitet och samarbete – det har en låg tröskel för deltagande men ett högt tak för utveckling, och det vill vi ge fler barn möjlighet att uppleva.
Att sänka tröskeln för att börja undervisa i cirkus var viktigt för arrangörerna. Det ville de uppnå genom att erbjuda en trygg och inspirerande miljö där deltagarna kunde testa, öva och börja diskutera pedagogiska metoder tillsammans med andra.
– Genom att lyfta fram flera olika ingångar till cirkus – som akrobatik, jonglering och objektteater – kunde vi visa att det finns många sätt att arbeta med ämnet, vilket gör det mer tillgängligt för olika typer av pedagoger.
Inspirerande och givande kurs från flera perspektiv
Julia Johansson, cirkuspedagog och en av ledarna för cirkusworkshoppen, är nöjd med upplägget och upplevde den som väldigt givande.
– Det var inspirerande att få undervisa vuxna som har ett intresse av att fördjupa såväl sina praktiska kunskaper som de pedagogiska kunskaperna. Det är ett tillfälle som ger möjligheten att utbyta erfarenheter med andra deltagare och få konkreta verktyg för undervisning, säger hon.
Julia Johansson, cirkuspedagog, ser en lovande framtiden för cirkusen som konstform.
Reetta Nurkka, scenkonstpedagogikstuderande vid Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad, var en av dem som deltog i cirkusworkshoppen.
– Kursen var jättegivande! Jag lärde mig nya rörelser, och jag våga testa nya akrobatikrörelser med främmande människor. Det var tryggt att prova på nya rörelser och övningar, det var en miljö var man vågade misslyckas, säger Nurkka.
Scenkonstpedagoger har en mångsidig arbetsbild och jobbar också ofta tvärkonstnärligt.
– Jag kan fortsätta öva på allt som vi lärde oss och samtidigt hitta sätt att tillsammans med elever kombinera nya rörelser och övningar. Ju mångsidigare kunskaper man har, desto mer kan man göra på scen och desto bredare blir ens kunskapsbank som pedagog. Kursen väckte också ett starkt intresse att bli mer bekant med cirkus och skaffa nya kunskaper. Jag skulle kunna se mig som en scenkonstpedagog som också tar inspiration och övningar från cirkusvärlden.
Cirkusen har en lovande framtid
Johansson ser över lag en positiv framtid för cirkusen, särskilt som en inkluderande och tillgänglig konstform för barn och unga, men det kräver att det satsas på utbildning, tillgång till utrustning och trygga träningsutrymmen. Cirkusen är ännu inte särskild etablerad i Österbotten, då det saknas både utbildade pedagoger och ändamålsenliga utrymmen att undervisa i.
– Det bästa med cirkus som konstform är dess mångsidighet. Cirkus tränar inte bara fysisk styrka, vighet, balans och koordination, utan också tålamod, uthållighet och kreativitet. Cirkus kombinerar konstnärligt skapande och rörelseglädje, samtidigt som det bygger självkänsla och samarbetsförmåga. De flesta kan hitta något som passar just dem. För att konstundervisningen i cirkus ska kunna utvecklas behöver vi ett starkare nätverk av aktörer, mer resurser och initiativ som lyfter cirkusens potential som konstform.
Bergkulla och Backlund säger att workshoppen fick bra respons av deltagarna och att arrangörerna fått önskemål från flera håll om fler liknande fortbildningstillfällen.
– Vi hoppas ännu under slutrakan av Skapa-projekten kunna få till en workshop som kunde bygga på ytterligare. Men mera exakta planer kan vi inte presentera i dagsläget.
Cirkusworkshoppen var lyckad enligt både arrangörer, lärare och deltagare!