Samarbete med lokala aktörer

Stella Tiisala är sedan tio år tillbaka bildkonstlärare vid Åbolands Bildkonstskola KonsTila i Pargas. Bildkonstskolan, som firar 40-års jubileum år 2022, var från början i Pargas Konstklubb Picturas regi, men hör numera under Åbolands Ungdomsförbun rf.

– Ägarbytet har varit enbart positivt! Det finns både verksamhetsledare och producent att tillgå och jag får hjälp med allt från administration till marknadsföring. Nu kan jag allt mer koncentrera mig på själva undervisningen, säger Stella. 

Stella Tiisala

Bildkonstskolan Konstila har ca 85 elever och förutom Stella har man en anställd timlärare. I Pargas har aktörerna inom den grundläggande konstundervisningen (Kulturskolorna) också ett aktivt och fungerande samarbete (se skild artikel). 

– Jag saknade kollegor och var också intresserad av att veta hurdana ansökningar de andra gjorde och hurdana bidrag de beviljades från olika håll. Nu har jag ett bollplank. Vi talar öppet om allt och delar med oss av våra erfarenheter! 

Samarbete med grundläggande utbildningen 

När det gäller rekrytering och marknadsföring har konstskolorna inte tillgång till grundskolornas Wilma-program. Endast om det gäller hobbyverksamheten under Finlandsmodellen får man informera via den kanalen. 

Konstverk från bildkonstklubb som hålls inom ramen för Finlandsmodellen. Läsåret 2022-23 ordnar KonsTila klubbar i två olika skolor.

– En möjlig rekryteringsform kunde vara att stadens kulturtjänster sammanställer ett infopaket om all den fritidsverksamhet som finns i staden och skickar ut den till skolorna på något sätt. 

Men kulturskolorna får också besöka skolorna helt live. 

– Vi har ordnat verkstäder i nästan alla skolor och på alla klasser under vilka eleverna får pröva på ett par olika konstformer.  Vi försöker ge en så bred bild av verksamheten som möjligt och talar inte bara för det egna ämnet. Via dessa verkstäder har vi också fått nya elever. Grundskolorna arrangerar ibland också så kallade Föreningsdagar, under vilka föreningarna får presentera sin verksamhet för eleverna och deras familjer. 

För några år sedan kontaktades bildkonstskolan av föreningen Hem och Skola, som ville uppmärksamma Finlands 100-års jubileum genom att beställa konstverk till Koivuhaan koulu. Resultatet blev flera målningar på asfalten, bland annat en stor Finlandskarta, som också kunde användas i undervisningen. Bildkonstskolan har också varit en tillgång och resurs till exempel när skolorna besökt julkyrkan. Då har de elever som inte deltagit i evenemanget haft skilt program tillsammans med bildkonstskolans lärare. 

Bildkonstskolans elever planerade tillsammans med grundskolans elever en målning på skolgården. Konstverket gjordes till Finlands 100-års jubileum och innehöll motiv från den finska kulturtraditionen, men också från äventyrs- och byggdatorspelet Minecraft. Avsikten var att skapa pedagogiska och lärorika bilder som också uppmuntrade eleverna att röra på sig på rasterna.

Eleverna bör känna till sina rötter 

KonsTila ordnar många utställningar och bjuder alltid in skolorna till dessa. Det gäller ju skolornas egna elever och deras fritidssysselsättningar. Många är de klasser som besöker utställningarna, men visst finns det också sådana som inte hörsammar inbjudan. 

– Det är ledsamt. Det finns en massa evenemang i hemknutarna, allt från utställningar till vandringar med utplacerade QR-koder. Barn och unga tillbringar mycket tid på internet. Vi borde alla påminna dem om att livet och kulturen finns live i de egna hemknutarna. Det är viktigt att känna sina egna rötter. 

Samarbete med lokala konstnärer 

Bildkonstskolan KonsTila samarbetar även med lokala konstnärer. 

– Inför någon utställning har jag ibland med projektpengar kunnat anställa en utomstående konstnär som hållit några lektioner för ungdomarna och talat över något visst tema. Det har varit synnerligen uppskattat och även lett till att vi kommit i kontakt med världen omkring oss. Vi har fått delta i Fotocentrum Peris projekt Ord och inga visor och även genom konstnärskontakter arrangerat en utställning på Forum i Åbo. Många dörrar öppnas när man tar kontakt med andra.

Utställningen Ord och inga visor på Forum i Åbo.

Varför konst? 

I bildkonstskolan strävar man efter att via bilder förstå samhället och människan. I dagens värld är det speciellt viktigt också med mediefostran. Man måste kunna tolka bildernas budskap och lära sig se skillnaden mellan sant och falskt. 

– I takt med att konstundervisningen får en allt mer undanskymd roll i skolan är det också viktigt att utveckla konsthantverket, arbetet mellan öga och hand. Ibland när någon elev är klar med sina uppgifter låter jag dem helt enkelt själv bestämma vad de sedan fortsätter med – även om de oftast frågar: Vad skall jag göra nu? Det finns en massa redskap, material och verktyg, det gäller bara för dem att ta fram det egna initiativet och sätta igång. Via knep & knåp och pyssel kan barnet hitta och bibehålla sin egen kreativitet. 

Det senaste temat i bildkonstskolans undervisningen har varit “Förändring”. 

– Genom bildkonsten kan man beskriva känslor, nå sådant som inte är synligt och stöda barn och unga som kanske känner sig osäkra i en tid av distans och restriktioner. Här ligger konstens och konsthobbyernas styrka.

Föregående
Föregående

Ingå-tema på busshållplatser

Nästa
Nästa

Tio års verksamhet dokumenterad i bokform