Arkitekturen populär bland pojkar

Joakim Sederholm är lärare för de svenskspråkiga grupperna vid arkitektskolan Arkki. Arkki verkar i huvudstadsregionen och är den enda arkitektskolan som ger undervisning på svenska. Efter avklarade kandidatstudier i arkitektur gick Joakim över till bildkonstakademin och utbildade sig till skulptör.  Nu har han återupptagit sina arkitektstudier och samtidigt börjat jobba som lärare inom ämnet. 

Svenskspråkiga grupper

För de svenskspråkiga finns det för tillfället tre grupper, 4-6, 7-9 och 10-14-åringar.  De minsta har en förälder med.

– Föräldern fungerar som assistent åt huvudarkitekten och det varierar stort hur mycket de involverar sig i arbetet. Men oftast är det minst lika roligt för föräldrarna som för barnen, konstaterar Joakim.

Alla lärare vid arkitektskolan är inte själva arkitekter, många som undervisar är till exempel bildkonstlärare till utbildningen. 

– En lärare måste förstås vara insatt i arkitekturen, men någon speciell utbildning för det här jobbet finns inte. Jag har ingen pedagogisk utbildning och det märker jag nog själv ibland. Men ju mer man undervisar, desto mer lär man sig. 

Merparten pojkar

Arkki har inga problem med rekryteringen, tvärtom har man elever i kö. I motsats till de flesta andra konstutbildningarna har man också fler pojkar än flickor. Elever med särskilda behov och med invandrarbakgrund finns det också.

– Med risk för att lite generalisera, så är pojkarna ivriga på att bygga medan flickorna gärna planerar och tycker om att inreda, till exempel dockhus. Men oberoende av kön och ålder så skall alla få hitta sin egen väg och gå framåt utgående från egen nivå.

Man går på stadspromenader för att titta på omgivningen, bekantar sig med verksamma arkitekter och ser på olika arkitektoniska modeller från hela världen. På sportloven och somrarna ordnar man läger och på Kabelfabriken i Helsingfors, där Arkki har sitt högsäte, ordnar man utställningar. Arkki samarbetar också med Helsingfors svenska arbetarinstitut och bidrar med program när Arbis har öppna dörrars dag. 

Lite material på svenska 

Arkki finns idag även internationellt och erbjuder färdiga uppgifter och material på engelska eller finska. Men det räcker inte - som lärare måste man nog också sätta sin egen prägel på uppgifterna för att de skall bli bra. 

– Dessutom finns det väldigt lite material på svenska, så det blir en hel del förberedande och planering, säger Joakim.

Under coronatiden har man tidvis jobbat på distans och det har fungerat förvånansvärt bra. Eleverna har fått hämta en Corona-kasse innehållande allt från limpistol och paff till färger, lim och sax, och man har mötts på vanlig tid via Google Meet. Joakim har funnits till hands under hela lektionen och när eleverna skickat foton på sina verk har han kommenterat och gett respons.

Varför arkitekturskolning för barn?

Arkitekturen är en konstform för helt vanliga människor.

– Genom arkitektutbildningen för barn kan vi skapa förutsättningar för framtidens vuxna att bättre förstå vad som behövs för att forma omgivningen. Arkitekturen tangerar många vetenskaper och områden, såsom matematik, geometri, färg- och omgivningslära. Arkitekturen är nära släkt med musiken, både när man tänker abstrakt men också när det gäller rytmisering. I arkitekturen tangerar man också akustik och ljudlära, så en arkitekt måste vara allmänbildad. Man kan gott säga att en arkitekt måste veta någonting om nästan allting!